måndag 25 juni 2018

Möblerar om lite

Sålde av mina Husqvarna A idag. Köpte Investor A för dem istället. En liten tår fälldes från ögat men det var det enda rationella.

Husqvarna ingår som bekant i Investors portfölj redan så man kan säga att jag bara hoppade bak ett steg i ägarledet. Det kändes inte bra att nischa sig så hårt mot sällanköpsvaror med hård prispress och små marginaler i förhållande till innehavet jag hade i HUSQ.

Jag har dock fullt förtroende för ledningen, särskilt VD Kai Wärn, och dess produkter.

Mina Husqvarna hade gått upp 20% och Investor hade gått ner 10% så det var ett bra tillfälle. Dessutom ökade jag DA med ca 1%

Passade också på att sätta in ytterligare en stek i Nobina. Den har rusat på sistone, känns ambivalent att snitta upp sig. Tankade även lite Axfood häromdagen. Är för lågt viktad mot dagligvaruhandeln.

Många tycker Axfood är dyr med p/e 23. Som utdelningsinvesterare ser jag det lite annorlunda. DA är 4,15% vilket är klart godkänt. Utdelningstillväxten är mycket god. På så vis värderar jag framtida kassaflöden högre än p/e-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar