onsdag 3 juni 2020

Dagens transaktioner


Inköp:
  • Investor A
  • XACT Högutdelande

Sålt:
  • Allt utländskt
  • Mycket svenskt
    • åkte in i XACT Högutdelande
      • ja jag har sågat ETF:en men det är enda alternativet

Plan

  • Köra in dem i ETF:er så att innehaven jag hade täcks in
  • Köpa dem i ISK:er hos Avanza och Nordea
  • Avveckla Nordeas KF (framtidskapital)
    • Oklar kapitalrisk vid ev konkurs
    • Orkar inte ringa in var 20:e gång och efterlysa utdelningar
    • Oklart om källskatten betalas tillbaka fullt ut
    • Oklar historik och redovisning vid återbetalning av källskatt
    • Plats 53 i deras telefonkö varje gång
  • Tanken är alltså att reducera antalet utdelningar till en eller två per månad för att minska administrationen
  • Tråkigt sälja aktier men har kvar ett gäng svenska.

10 kommentarer:

  1. Hej Myntaren!
    Jag fattar inte att en så stor Bank som Nordea agerar så amatörmässigt
    Som du skriver får man ringa in ca 1-2 ggr om utdelningen
    Återbetalningen av källskatt verkar stämma bra. Jag har noterat mina separat på ett Excelark

    Som tur är jag VIP kund så j ag behöver sällan vänta mera än max 5 min
    Med tanke på dem svenska utdelningarna ligger jag kvar med dem utländska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan. Ja det är riktigt illa. Det händer inte mycket heller på förbättringsfronten. Låter bra att källskattsreturen funkar, ska hälsa det åt min kollega som gruvade sig.

      Härligt med VIP. Skulle behövts

      Radera
  2. Hej Myntaren!
    Ruggigt dåligt utav Nordea.

    Snackar gärna mera via Discord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dennis. De hade med små enkla åtgärder kunna bli #1 i Norden, men de väljer att inte göra något. Öppet mål och missar.

      Radera
  3. Missade när jag skrev. Det skulle stå ca 1-2 ggr/kvartal

    SvaraRadera
  4. Du har sålt ALLA utländska enskilda värdepapper ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer. I och med att jag är en large-capinvesterare är det inte svårt att replikera innehaven med tre ETF:er. Men det är ingen lätt dag idag. Saknar redan aktierna

      Radera
  5. Tvära kast verkar det som... Missat hur stort missnöje du haft med Nordea.

    SvaraRadera