lördag 30 maj 2020

Utblick juni

Helt otroligt att det är juni redan på måndag. Känns som jag nyss åkte skidor. Nu är ju Norrbotten känt för sina korta somrar, men den är välkommen hur kort den än är.

Kör på med lite löpning, inga rekordtider, men det blir ca 4-8 km varannan dag. Benen och kroppen håller. Kan öka min prestanda rätt bra trots åldern räknats upp till 45. Inga smärtor och lagom spänstig. Ska jobba hårt för att kunna bibehålla formen långt upp i åldern.

Något som jobbar på hyfsat bra trots fladdermusätartider, det är min utdelningsportfölj

Förväntade utdelningar i juni:

  • 1:a
    • ENB
  • 4:e 
    • UL
  • 5:e 
    • PFE
  • 9:e
    • JNJ
  • 10:e
    • IBM
    • UPS
  • 11:e
    • Sampo
  • 15:e
    • MCD
    • StoraEnso (utd minskad med 70%)
      • Resten kan delas ut till hösten
    • Månadspengarna
      • O
      • EIF.TO
      • MAIN
  • 25:e
    • Investor
  • 29:e
    • Cibus
  • 30:e
    • BEP
    • BIP
    • BIPC

Så långt, allt bra.

Vi får se när Q2:orna börjar droppa in vilka fler (amerikanska) bolag som kommer att kapa utdelningarna. 

Bolag om jag ägt har ställt in (EPR, BPF.TO), och bolag som jag varit sugen på (LAMR) likaså.

Är som bekant angelägen om att bygga en stormsäker portfölj där 2/3 av bolagen ska dela ut trots risiga tider. 

Ser denna period som en tid då portföljens innehav stresstestas och blir en utmärkt vägvisare för vägen framåt.

Pre-corona visste man att vissa branscher är konjukturkänsliga, olja och industri t.ex. Få kunde räkna ut att allt socialt går bort vid nästa(nuvarande) kris. För att rida på den nya trenden social distansering har jag i samråd med min gode bloggranne Dennis börjat dra in mer teknik i portföljen.

Ja det är ett glatt gäng ETF:er som filtrerats ut ur ETF-djungeln. och har även span på bra bolag, MSFT, ADP för att nämna några. Vågar inte nischa mig för hårt inom tech, där kommer ETF:erna in i bilden

2 kommentarer:

  1. En härlig lördagsläsning från de södra delarna av Sverige! :)

    Härligt att höra att den fysiska biten faller på plats (otroligt viktigt).

    Termen "straffvarv" tycker jag summerar ihop det rätt bra när man kikar hur pass stormsäker portföljen är. Ifall man missat något är det bara att åka ett par extra!

    Med lite Tech-komplement till din portfölj så tycker jag den ser ruggigt stark ut. Skönt att kunna hitta ETF:erna där!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glatt att höra :) Straffvarv är ett bra ord. Förlusten man får ta är en extra månad längre från total frihet

      Radera