torsdag 7 februari 2019

Sampo höjer utdelningen med 9%

Det finländska investmentbolaget Sampo föreslår en höjd utdelning. Höjningen går från EUR 2,6 till EUR 2,85 +9,6%






Historiskt har Sampos utdelningsandel legat på 60-85% och med en VPA på EUR 3,05 blir UA 93%. Som min bloggranne Investmentbolagsinvesteraren tycker jag att den var lite väl hög, hade hellre sett en ökning till EUR 2,65 och där man satsat mer på strategiska investeringar.

Nu fanns det uppenbarligen inte bättre investeringar att göra så Sampo skyfflar ut pengar till oss. Pengar i form av utdelningar är ju eftersträvansvärt men värdet av ständigt ökande utdelningar är långt viktigare. Nu har Sampo lyckats med att höja utdelningar i 10 år.

När nästa recession inträffar kan man räkna med att Sampo sänker utdelningen, men fram till dess är det en angenäm utdelningsresa med Wahlroos bygge, som för övrigt trappar ner sitt engagemang och slutar som ordförande i Nordea. Men nallen är än kvar som VD för Sampo.

Totalt ökar Sampo sin vinst med 3% jämfört med föregående år, kollar vi på de specifika innehaven ser det ut så här:

Försäkringsbolaget IF ökar med 3%
Försäkringsbolaget Topdanmark ökar med 40% (justerad)
Nordea tappar med -23%
Livförsäkringsbolaget Mandatum ökar med 18%

Nettovärdet minskar med -4,7% och ROE minskar med -9,6%.

Marknaden reagerade positivt på rapporten +2% idag. Min åsikt är att det är vad man kan förvänta sig av sedelpressen Sampo. De öser ut pengar vid goda tider och riskerar utebli vid dåliga. Gillar Sampo trots det och kan mycket väl tänka mig öka mer framgent.

Under året har Nordea flyttat högkvarteret till Finland och en del sossiga (AMF) pensionsbolag har övergett banken i protest. Sossar med noll koll är bara en belastning var än de existerar

Matade in den nya utdelningen i mina excelark och ökningen ger mig en extra ledig dag om året!

Jag har KÖP ända upp till EUR 46 /aktie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar