fredag 8 februari 2019

Skanska summerar 2018


Då var det dags för Skanska att avsluta 2018. Företaget har 15 år av höjd eller bibehållen utdelning. Trots brinnande högkonjunktur, trots solida finanser, väljer alltså Skanska att sänka sin utdelning.






Trots att de hade haft råd med bibehållen utdelning föreslås alltså en sänkning med 27%. Lyssna på motiveringen:

"Vi går nu in i 2019, ett år där de politiska och makroekonomiska osäkerheterna ser ut att öka ytterligare. Marknaderna i många av våra geografier och segment börjar nu plana ut och det är svårt att säga hur länge nuvarande, relativt goda, förutsättningar kommer råda. Vi har en stark finansiell position vilket innebär att vi kan generera en långsiktigt hållbar avkastning till våra aktieägare. För att kunna fortsätta investera i Projektutveckling och samtidigt bibehålla vår finansiella styrka föreslår styrelsen en utdelning om 6,00 kronor."

Skanska tror inte själv på sin förmåga att leverera nästa år. Nedskrivningarna av projekten kommer att tynga hela 2019, men man hänvisar till makro denna gång, samt en intern investering.

Min farhåga är att Skanska har större problem än de låter speglas i rapporten.

Att Skanska har problem visste jag, att det kommer att ta tid visste jag också.

Jag har BEHÅLL ända upp till 165 kr /aktie. Oklart om det inträffar detta årtionde. Då blir det SÄLJ. Är inte så desperat att sälja till förlust, har råd att ligga kvar med nuvarande utdelningsnivå. Jag tror bara att mina pengar kan växa effektivare i andra branscher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar