onsdag 17 oktober 2018

Stormsäkrad aktieportfölj

Igår publicerade Aktiespararna ett portföljförslag för att klara tuffare tider.

Aktierna som man ska ha är då fastighetsbolagen Castellum och Hufvudstaden. Det är ingen överraskning eftersom de är välskötta bolag med låga skulder.



Livsmedelsbolagen ICA och Axfood kommer såklart upp som Bill och Bull när det gäller Bear-markets (skrattmaskin PÅ).

Surprisen är att de även rekommenderar Beijer Alma. Nu är Beijer Alma ett välskött bolag, men industri är cykliskt. Hade önskat att t.ex Svolder hade kunnat ta in Beijer Alma i sin portfölj.

Att Telia tar plats i stormportföljen är rätt uppenbart

Tobaksbolaget Swedish Match får också en plats i stormportföljen.

Handelsbanken är ju så klart bäst i klassen banker, men bank är bank. Gillar själv Handelsbanken just för dess konservativa läggning.

Sen drar de in Sweco som inte sänkt sin utdelning sen 1999.

Har det flesta av de här bolagen direkt eller indirekt. Min riskprofil är låg så det är ingen överraskning egentligen.

Märker att min portfölj redan är "stormsäkrad", har en strategi som är ytterst defensiv. Den ska hålla i vått och torrt. Det gör att jag är immun mot kurssvängningar. Ser en kurssänkning som ett tillfälle att öka desto mer i företaget.

Min placeringshorisont är väldigt lång. Kommer sannolikt att ha samma aktier då jag går i pension.

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg, både du och jag har ett fokus på långsiktighet och sprida ut risker så det bästa är helt enkelt att bara köra på i detta läge.

    Jag vill alltid ha mina innehav spridda under flera marknader för att jag ska bli mindre exponerad mot nationella kriser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investmentbolaginvesteraren

      Sunt beslut att sprida ut på flera marknader. Tänker likadant men det har blivit väldigt fokus på Nordamerika och Kanada för min del. Men ska nog hitta fler marknader. Ska nog täcka in dem med fonder också

      mvh

      Radera