onsdag 17 oktober 2018

Castellum, Investor och NCC i lämnar delårsrapporter

Då var rapportperioden för Q3 igång och i dagarna lämnade några bekantingar delårs-/Q3-rapporter.

NCC


NCC kom ut med lite tråkigare nyheter än förväntat. Nedskrivningarna är större än väntat. Nedskrivningarna gäller främst pågående tvister och garantier. Projektnedskrivningar var lyckligtvis den mindre delen.

Tyvärr är NCC:s problem inte över med att de skriver ned projekten då de har lönsamhetsproblem. NCC är inget bolag jag tänker öka i. Tror dock att nytillträdde VD:n Tomas Carlsson kommer att få ordning på NCC. När det gäller bygg så fokuserar jag på Skanska framgent.

Min åtgärd: Behåll


Investor


Investmentbolaget Investor substansvärde ökade med 7% under Q3 till 550 kr /aktie. Investor handlas nu för 385 kr st. Det ger en rabatt om 30%.

Totalavkastningen uppgick till 13%. Det är de här siffrorna som gör att jag valt Investor till mitt största innehav.

Är medveten om att det inte finns en garanti att det alltid kommer att leverera tvåsiffrigt, men de har goda förutsättningar.

Min åtgärd: Öka

Castellum


Castellum hade också en god delårsresultat. Förvaltningsresultatet ökade med 13%. Castellum går från klarhet till klarhet. Dock har vi haft 10 goda år nu där allt gått uppåt. Vilket företag som helst kan nog leverera goda siffror, förutom NCC förstås. 

Det är när lågkonjunkturen börjar som vi får se vilka som klarar sig igenom utan skavanker. Där tror jag Investor och Castellum kommer att klara sig bra.

Min åtgärd: Öka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar