onsdag 22 augusti 2018

Bytte SCA mot Industrivärden

Såg ett tillfälle att byta SCA mot Industrivärden (INDU). Slog till. Det gjorde att jag för samma belopp kunde öka DA från 1,5% till 2,82%. och samtidigt får jag behålla en del av SCA då INDU ingår i deras portfölj.

Samtidigt tog jag ett steg tillbaka och minskade risken. Det "dåliga" är att jag får en del bolag som jag inte riktigt gillar, t.ex SSAB som är ultracykliskt, men får samtidigt tillgång till ICA-gruppen som är defensivt.

Industrivärdens innehav (exkl. ICA) är cykliska till sin natur. Det här är ingen pjäs jag ska låta uppta en större del av portföljen. Den får nog ha max 3-4% på sikt. Den dag man vill börja leva på utdelningar vill man inte att utdelningarna ska utebli. Ändå vill jag har exponering mot verkstad och då blev detta bra.

Är nöjd med omstruktureringen, de gör min portfölj lättare att förvalta.

Skulle kunna sälja Skanska och köpa Industrivärden där också, men där är DA 4,92%, så beslutet är inte lika lätt.

2 kommentarer:

  1. Industrivärden har fina innehav, men hade varit kul om man är mer aktiv i sin portfölj. Vi får se vad som händer nu när man sänkt belåningen genom att sälja av i SSAB.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Som du säger, ska bli intressant att se vad de köper istället. Gillar att de minskade SSAB. Vore bra om de viktade mot mindre cykliskt

    Tack för kommentar

    SvaraRadera