onsdag 8 maj 2024

Skördetider

Idag dunsade det ner ett glatt gäng utdelningar på kontot. Trevligt att stå mitt i pengaregnet och få notiser varannan timma att pengar kommit in.

Har som bekant min utdelningsväska hos Nordnet och har haft det i ett halvt år. Hittills är jag då otroligt nöjd. Återbetalning källskatt månaden efter fungerar riktigt bra. Noterar också att det finns fler aktier att köpa på varje marknad hos Nordnet än t.ex Avanza. Ställer jag båda nätmäklarnas aktieutbud mot varann känns Avanza lite grann som en instegsplattform för barn eller tonåringar. 

Fondväskan i Handelsbanken ligger +12% hittils i år, det är inga magiskt med den, består av breda indexfonder. Är otroligt nöjd med beslutet att köra 50/50 fonder och utdelningsaktier/ETF-er. Fonderna går ungefär som index och står för tillväxten medan utdelningsväskan räknar jag med att ge kanske 4% om året i totalavkastning. Då jag har tillväxten i indexfonderna behöver jag inte känna mig tvingad att klämma in en massa low-yielders bland utdelarna.   

4% är helt ok då den borde täcka inflation(ett normalår) samt kostnader för sparandet. Målet är att aktierna inte ska tappa i värde totalt sett men ändå kunna ta emot härliga utdelningar med.

Många utdelningssäkningar på sistone. Förutom WPC så tvärsänker utdelningskungen Legget & platt (LEG) radikalt. 3M (MMM) sänker troligen sin utdelning i en maskerad manöver i närtid

Läser att många ser en utdelningssänkning som en självklar exitorsak. Jag har funderat lite på det och jag blir mer tveksam till 1:1-förhållandet mellan sänkning och avyttring från portföljen. En sänkning är en realitet för det flesta bolag på börsen. Endast ett fåtal klarar bibehålla 50 år t.ex. Det sägs att ett företag som sänker utdelningen kommer att underprestera efter det och att det är orsaken. Är inte helt säker på att så är fallet. Tror det blir alldeles för mycket handel i väskan vid de lägena. Ibland kan det vara befogat men inte alltid, som en ryggmärgsreflex.

Min plan är att acceptera sänkningar men säljer då företaget inte är värt äga av många andra orsaker.

Höll på att glömma det viktigaste, jo jag hatar kommunister

11 kommentarer:

  1. Haha till slutklämman och instämmer!

    Håller även med i resonemanget vad gällar utdelningssänkning, trist men hellre sänka utd än konkursa. Man bör ha lite is i magen som med det mesta kring pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäste kalkyl, enig som vanligt med dig. Kanske släktingar?

      Radera
    2. Ja verkar inte helt otroligt faktiskt Myntaren!

      Radera
  2. Kommunister och islamister är jordens avskum. Trevlig helg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg, enig med ditt påstående

      Radera
  3. Personligen tycker jag Avanza är hästlängder före Nordnet.
    Nu har jag endast 5 200 000 och nöjer mig med att bli klassad som barn / ungdom.
    Avanzas sida är ruskigt enkel och visar allt matnyttigt som behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är 5,2 mkr mycket och jag hade aldrig vågat ha de pengarna placerade hos Avanza, ytterst handlar det om förtroende och det är lågt för en aktör som Avanza. Det är klart, har du 10 ggr mer hos en seriös bank då kan jag förstå att du har en småskvätt där.

      Oavsett belopp har du samma utbud och det var min poäng. Tycker att Avanza snålar genom att erbjuda bara det smalaste utbudet

      Radera
    2. Jag är kund hos båda bankerna och Avanza har helt klart gjort ett mer lättanvänt och snyggt UI, men jag vet inte om de är före Nordnet alls när det gäller att vara bank, eller om de till och med är efter.

      Det beror kanske på vad man vill ha av sin bank.

      Radera
    3. Jag utvärderar så klart utifrån det smala behov jag har, utdelningsaktier och återbetalning källskatt. Sen verkar inte nordnet lika woke som Avanza mm, se tidigare inlägg

      Radera
  4. Kul att du är igång bra med uppbyggnaden av din portfölj igen. Jag kör vidare på Avanza hittills, men det är nog mest bara bekvämlighet. Iofs skulle jag ju kunna köra allt nysparande in på Nordnet, har ju ett engagemang där som aldrig blivit använt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det är långt kvar innan jag når din och aktiechaffisens nivå. Har en hygglig frihetskvot nu om man räknar med fonderna och det faktum att jag är skuldfri. På rätt väg men en god bit kvar

      Radera