fredag 31 mars 2023

Transaktioner mars

Noterar att USD och EUR fortsatt är starka och SEK är svag. Därför tar det emot lite att köpa just i de valutorna. En valuta som också blivit historiskt svag, tom jämfört med kronan är norska kronan. NOK handlas nu till 1:1 mot SEK. Därför har inköpsrundan hamnat i broderlandet:
  • DNB
    • Fyller på i bankraset 
  • Aker BP
    • Väskan behövde lite påfyllning av energi i allmänhet och olja i synnerhet
  • Yara
    • En gammal goding fick komma tillbaka
    • Konstgödselkungen. 

Räntorna fortsätter uppåt. Än så länge är de på normala nivåer och ni som börjar skrika redan nu över det. tough luck.

Ser att en del från FIRE-rörelsen som börjat jobba igen. Inflationen och oförutsedda utgifter gör att du måste ha marginal. Det räcker sällan med 1,75 eller 4mkr för att leva "fri" resten av livet. Givetvis beror det på ens totala omkostnader. Bör du hemma hos mamma på en självförsörjande gård kanske det blir ekonomiskt lättare. För de flesta andra drabbas alla direkt eller indirekt av inflationen. Att tvingas panta burkar ja då är du inte fri. 

Angående Alecta: Tydligen var de majoritetsägare i obskyra woke-banker samt banker som sysslade med kryptovaluta. Allt det där är jag helt emot så jag gick in på collectum.se och flyttade all min tjänstepension kostnadsfritt till min huvudbank (shb). Vi små kan rösta med fötterna. 

Ser att våra grannar i öst nu kan ansluta sig till atlantpakten inom kort. Bra för dem och ett genuint grattis, deras läge mot RY är klart värre än vårt. För Sveriges del är det ett osäkert läge som uppstår som en konsekvens av grannens iver. Militärstrategiskt innebär en attack mot SE enda öppningen in mot Europa utan att gå till attack mot NATO och därmed hela alliansens plikt på att komma till undsättning, en lägre tröskel helt enkelt.

Ju längre tiden går utan att SE får komma in i värmen desto större osäkerhet. Större osäkerhet för SE, regionen och egentligen hela civiliserade Europa. Till sommaren kan vi nog glömma NATO. Det kan bli en långbänk. Ja vi har avtal med många länder om vi utsätts för angrepp men inget av de avtalen är som artikel 5. Ett icke helt orealistiskt scenario är om Gazproms framtida armé får för sig att ockupera Gotland för att skydda sina pipelines, så får nog alla i SE putsa kängorna. Boots on the ground får vi själva stå för. Från Finland kanske vi får hjälmar och matlådor. Från USA kanske vapen. Ungefär samma stöd som Ukraina får. Oklart är läget i alla fall

Detta bidrar inte till att förbättra min investeringsvilja i SE. 

Trevligt i alla fall att utdelningssäsongen har börjat. Det klirrar till lite då och då, även om det inte är lika mycket som förr är det lika uppfriskande. Varje klirr räknas.

10 kommentarer:

  1. Jag tror du har rätt i att man ska investera i norska bolag. Jag förstår överhuvudtaget inte varför NOK är så pass svag???? Ja, norrmännen har höga skulder som svenskarna men landet sitter på enorma energiresurser i form av olja, gas och vattenkraft. I tillägg har ju landet en enorm oljefond. Man har ju heller inte de svenska problemen med på tok för stor invandring de senaste +20 åren.

    Utgår ifrån att dumenar Aker BP och inte Aker DNB??? Själv har jag satsat i Vår Energi, Equinor och Aker BP. Norsk Hydro är ett stort innehav i portföljen också.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello, absolut menar jag Aker BP. Rättat. Finns många pärlor i Norge. Norge är vad Sverige hade kunnat vara. Hade svensk makthvavare satsat på Sverige istället för invandring hade vår skog och malm kunnat vara vår olja.

      Radera
  2. Härliga köp, kul att se hur väskan växer till sig!

    SvaraRadera
  3. di.se skriver (1:a april) att "USA-smällen bara toppen av isberget" för Alecta. Jag kan inte läsa artikeln men ingressen nämner kompetensflykt vilket man kan misstänka såklart. Jag påbörjade flytten av min traditionella itp1 till Folksam, den andra delen var redan hos SPP.

    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt där Johan. Jag har försökt samla all min itp hos en aktör mest för att förenkla det.

      Radera
  4. Intressant läsning, vi tänker lika kring Norge. De kommer onekligen dra nytta av att vara Europas bensinmack och gasleverantör framöver vilket gör att norsk olja/gas är de enda jag vågar köpa inom sektorn för även om vi går in i lågkonjunktur är vi en fångad marknad för Norge så de lär vinna oavsett. Köper Equinor, Vår Energi, Kongsberg och Yara. Intressant att Norge har så många högutdelare. Med det sagt så känns det lite fel att investera i olja/gas/råvaror när vi är på väg mot ekonomisk kollaps, för dessa industrier brukar falla hårdast när ekonomin rasar, hur tänker du kring det eller ser du en annan framtid?

    Gällande Alecta, go woke go broke. Då jag jobbar statligt så är jag fast med merparten av mitt pensionsspar i Kåpan men den valbara delen sitter i Länsförsäkringar global rakt av, varför krångla till det. Länsförsäkringar har säkert något woke flum för sig också men man måste ju parkera pengarna någonstans.

    Jag har svårt att se Ryssland invadera Gotland, Ukraina är en helt annan grej för dem. De flaggade redan på George Bush tid att Ukraina är en röd linje för dem som amerikanarna skulle hålla sig borta ifrån. De lyssnade inte (googla fram ljudinspelningar från Victoria Nuland där hon planerar vem som ska styra Ukraina efter kuppen de drog igång) och nu dör folk helt i onödan. Jag ser det som händer i Ukraina som ett proxy-krig mellan USA och Ryssland. Enda anledningen att invadera Gotland skulle vara i ett steg i ett fullskaligt krig mot Nato och då kan det ju kvitta för då kommer kärnvapnen fram fort och vi alla är döda. Både Nato och Ryssland har nog med kärnvapen för att göra slut på mänskligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är stor att vi är mitt i råvaruboomen och att det faller ner till tidigare nivåer. Den risken bör man helt klart räkna in. Jag ser ingen annan framtid.

      LF global är ett hyffsat säkert kort trots att den likt 99% av alla andra har gått loss med sitt ESG-woke.

      Gotland är enda alternativet i västeuropa. Men jag gissar att de har mer att göra i armenien och dessa länder innan de skulle ta risken med NATO-konfrontation. Det är bara en tidsfråga innan RY tar alla grannar som inte är med i NATO. Bara kolla på en karta och ställa sig frågan hur landet kan vara så stort.

      Ett krig med kärnvapen innebär inte slut på mänskligheten. I världen finns bara 5% kvar av alla kärnvapen som fanns under kalla kriget. De flesta är taktiska, dvs gjorda för att slå ut militära mål.
      Kärnvapenkrig oroar jag mig inte alls för. För en krigande part är förlusten långt större än vinsten. Det är mest ett politiskt vapen.

      Radera
    2. Ja det är ju volatilt med råvaror. Dock tror jag just norsk olja/gas har en stor fördel på grund av det geopolitiska läget och vilka som är realistiska leverantörer till Europeiska kontinenten. Ser det lite som en hedge i portföljen.

      Jag sökte runt lite och fick fram en siffra på drygt 6000 st kärnvapen i Ryssland och drygt 5500 i USA. Dessa är såklart av olika storlek och yield (de flesta är dock så pass kraftiga att de får bomberna som släpptes över Hiroshima och Nagasaki att verka som smällare, se Tsar bomba t ex). Det bör vara fullt tillräckligt för att göra slut på mänskligheten. De få överlevande lär önska att de var döda i ett sådant scenario, alla städer av betydelse borta, inget internet, ingen el, inget rinnande vatten, ingen mat osv osv.

      Jag tror inte en sekund på att Gotland är i fara, ryssen har fullt upp i Ukraina och som sagt, för att Gotland ska vara ett vettigt alternativ ska det ske som ett steg i fullskaligt krig och då är det kört för oss alla.

      Det är krafter i rörelse nu som jag tror få förstår, Kina och Ryssland är på väg att bilda ett eget block med en rad folkrika nationer på sin sida och så har vi USA och Europa på andra sidan. Kalla kriget på steroider denna gång.

      Radera
    3. Enig med din synpunkt på norsk olja/gas.

      Angående kärnvapen. Förr var de kraftiga för att de hade dålig precision. Nu är precisionen så bra att man kan dra ner på sprängkraften. Att RY drar fram nya pjäser som inte ens provskjutits är mest signalpolitik än en realitet. Det är många och avancerade steg som krävs för det. För Ryslands del är det viktigare att hålla oss i väst i skräck genom att hota med kärnvapen, det räcker för gemene man blir rädd av att se svampmolm på expressens framsida. Har läst många slutsatser från de som är insatta i just ABC-vapen och inget har gjort mig lugnare och ser det som en mycket låg risk. Ett land som Ryssland har mer på att vinna med konventionella vapen än kärnvapen. Hade de haft något att vinna på kärnvapen, hade de redan satt in det i Ukraina.

      Gotland är inte i fara, men på lång sikt utan vänner är Ryssland alltid farliga mot sina grannar.

      Enig med din observation kring Kina+RY och EU+USA. Nya konstellationer bildas. Inte särskilt kul om det skulle spåra ur genom att Kina går in i Taiwan. En tid av oro kan skapas om Väst tappar stafettpinnen

      Radera