lördag 14 augusti 2021

Hur tillförlitliga är mina utdelningar

Fick inspiration till en riskanalys för mina utdelningar. Jag har viktat hur stor andel varje bolags utdelningar står för totalt.



Cibus Nordic står för hela 8% av mina utdelningar. Livsmedelsindustrin är stabil men bolaget är ungt och har en hög utdelningsandel. Det blir inte påfyllnad i cibus på länge givet detta samt att bolaget har en ansträngd värdering.

Vonovias andel på hela 7% får ändå anses säker

Investors utdelning betraktar jag inte som rock solid eftersom de ställde in höstutdelningen förra året. 

JNJ kan man inte ens ifrågasätta. Det är skolboksexemplet.

WP Carey har hög utdelningsandel så den hamnar på medium. Hade tänkt öka lite i WPC men givet att den upptar hela 6% av totala utdelningsbeloppet och medium säkerhet får jag vänta lite.

Roche har en lång historik av utdelningshöjningar och bra utdelningsandel så den är säker.

Novo har en säker utdelning och nu även tillväxt i sikte.

VHYL är mittemellan JA och MEDIUM. Den sänktes lite i spåren av C19 men med så många bolag i väskan kommer den aldrig att svika helt.

Har antagit en policy att inget bolags utdelningar får/bör vara större än 5% av totalen. Kommer inte att sälja av för att uppnå det, utan det blir att öka upp i andra. Det hade varit en större risk om jag var i uttagsfasen och betalade räkningar med pengarna. 

15 kommentarer:

  1. Intressant studie. Gissningsvis är ca 3% den största andel av utdelningarna som något av mina innehav bidrar med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare en fördelen med diversifiering. Ska snart komma ifatt dig NLI.

      Radera
    2. Definitivt. Ska vid tillfälle kola upp hur det ligger till exakt för mina innehav.

      Radera
    3. Vill minnas att det råder hyffsad jämvikt i din portfölj, blir lite mindre drama på kassaflödesfronten då

      Radera
  2. Intressant inlägg Myntaren! Ännu roligare är det att konstatera att Kalkyl alltså inte var ensam om att försöka sig på någon slags riskanalys! Kalkyls riskanalys blev inte (kanske kommer) publicerad på bloggen men den utfördes och resulterade i ett excelark kallat 'STAB' vilket står för stabilitet. Analysen blev klar i slutet på februari och utmynnade i ett stabilitetstal för portföljen vilket landade på 0.776. Det betyder att om portföljen prognosticerats till att ge 100 tkr men ett skitår likt pandemi c19 inträffar så bör 0.776*100 tkr ändå erhållas i utdelningar och stabilitetstalet kan översättas till % (så alltså rimligt att räkna med cirka knappt 78% av utdelningarna om det mesta går åt skogen).

    Att få en bit över 70% anser jag vara ganska bra. Givetvis kan ett STAB tal inte vara statiskt då olika katastrofer kommer att slå olika men det är en fingervisning i alla fall och mycket bättre än så går inte att nå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi är trygghetsnarkomaner båda två. Ser att du gått lite längre än mig i detta och det är smart att få en siffra på stabiliteten. Det visar att man bör ha lite marginal i sina utdelningar eller en redig buffert, om det blir ett kärvt år alltså. Inte kul att bara ha smör på hårdmackan.

      Radera
  3. Roligt inlägg, tycker det är sunt att ha en överblick kring detta. Speciellt kring hur stor andel ett specifikt bolag utgör av totalen.

    Säkerhetsnivån på utdelningen kan vara lite mera komplex att tolka eftersom vissa bolag blir temporärt blockerade utav politiska beslut, där har vi ett stort + till tex USA som fortsätter betala ut utdelningar år in och år ut (tex JNJ). Det finns ju tex simplysafedividends med sitt score för hur trygg utdelningen är, så om man vill ha ett värde så finns det redan ett grundskelett för detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo exakt för de amerikanska är det lätt med ssd. Där har man redan stenkoll. Det är allt annat som är lite med osäkert.

      Radera
  4. Tack för en bra blogg! Har du spanat in månadsutdelaren Gladstone Land Corp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, har den på bevakningslistan. det är en intressant månadsutdelare. Har du några LAND?

      Radera
    2. Ja jag har en liten stek i LAND. Har fått för mig att det kan vara en bra hedge mot inflation.

      Radera
    3. Låter rimligt. Reella tillgångar borde hänga med inflatonen

      Radera
    4. LAND har varit på min radar länge, kikade på den när den låg runt 12-14 dollar, ångrar bittert att jag inte slog till. Med facit i hand är det ju uppenbart att jag borde köpt men världen rasade just då så småbolag var inget jag vågade mig på. Känns surt att köpa nu när den nästan har dubblat och ger knappt över 2% utdelning. Om det ändå fanns en stor REIT med fokus på jordbruksmark och en utdelning på över 4%, drömköp.

      Radera
    5. Ja land och LAND har stegrat i värde på sistone. Bra inflationsskydd men rätt volatil intjäning om jag minns rätt.

      Radera
  5. Trevlig spridning mellan svenska och utländska bolag!

    Med utdelningsandel menar du i relation till vad som betalas ut till din portfölj eller som andel av företagens kassaflöde eller vinst från vilken utdelningen kommer?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera