onsdag 2 juni 2021

På begäran: Mitt översiktsark


Fliken Aktier&ETF:er


Översiktssidan. Utdelningar matas in i kolumnerna Q1 -> Q4 och behöver uppdateras manuellt, men som jag nämnt tidigare, det är en delikat uppgift


Fliken Att köpa




Här matar jag in mina planerade inköp. Räcker med att ändra antal så sköter sig resten själv

Lägg in din lön eller vad det nu är under inkommande.


Fliken Utdelningsprognos

Obligatoriskt med staplar när utdelningarna smattrar in över året


Fliken Vikt%

Sammanställer allt från fliken Aktier&ETF. Sortera på kolumnen Andel, välj allt i arket utom radnr




Länk till arket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Gy8rS-As5Z5UFTK2er8K_Eovwm2rh1TZo9j5tIAXsrM/edit?usp=sharing


Håll till godo och hoppas det finns något vettigt att hämta ur detta virrvarr av siffror. 

Observera om det inte funkar med formlerna testa byt ut citationstecken mot apostrof, eller komma mot punkt, eller tvärtom. Det brukar krångla lite tills man får det att fungera 

29 kommentarer:

  1. Tack. Digert arbete att presentera detta för Oss. Sånt här kommer jag aldrig att kunna lära mig. Men jag uppskattar dina försök och strävan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år av finslipning. Började i liten skala sen växte det, ungefär som aktieväskan

      Radera
  2. Blir ett gift... Snyggt. Måste ta mig i kragen o flytta till sheets... Nån dag...

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Jag har något liknande men faktiskt ännu mer komplicerat. Är man excelnörd så är man... ;) Jag tänker ibland på att mina efterlevande aldrig kommer att kunna fortsätta med mitt kalkylark när jag inte längre finns, de kommer inte att fatta någonting. De får nog sälja allt och köpa indexfonder som de inte behöver följa i excel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska erkänna att jag tog bort ca 10 flikar från dokumentet, dels för att det var för invecklat och var av kladdkaraktär. Hade gärna sett vad mer jag kan bygga ut arket med, där kanske du kan ge lite inspiration? Jag har egen resultaträkning, balansräkning sen 10 år tillbaka, naturligtvis med tillhörande diagram.

      Som du säger är det för svårt för en oinvigd att störtdyka in i sifferexercisen. Får väl hoppas att barnen ärver nördgenen helt enkelt

      Radera
    2. Okej, har du tagit bort 10 flikar så är nog ditt blad mer komplicerat än mitt (men det är förstås ingen tävling). Jag har också en kolumn för bransch, alltså inte bara sektor. (Men jag tycker det är svårt att klassa in bolagen, olika sajter har olika klassning så i slutänden får man ju ta ett eget beslut.) Jag har en kolumn för vilken börslista aktien är på (eftersom jag försöker hålla mig till de större listorna i huvudsak). Jag har också tre kolumner för världsdel/region/land, och sedan en pivottabell på en annan flik som visar den geografiska fördelningen.
      För preffar har jag lagt in inlösendatum och inlösenkurs och försöker då i en kolumn räkna ut om det blir vinst eller förlust om jag köper dem nu, utifrån inlösenkurs och tänkta utdelningar fram till inlösendatum. Dvs om utdelningarna fram till inlösendatum väger upp att kursen f.n. ligger något över inlösenkursen. (Men detta blir förstås delvis gissningar eftersom inget är säkert.)

      Jag har också tre kolumner för utdelningstillväxt de senaste 1, 5 och 10-20 åren (uppgifter om svenska aktier hämtar jag från Börsdata och amerikanska från SimplySafeDividends.com). Sedan har jag försökt räkna ut en prognos för vad det skulle ge mig på 5 respektive 10 år om trenden förblir densamma. (Givetvis kan detta ändras när som helst, men jag tyckte ändå att det var lite intressant. Men förmodligen har jag tänkt fel någonstans i mina formler om man skulle gå in på djupet och kolla.)

      Jag har kolumner för hur många år i sträck bolagen har höjt utdelningen, respektive inte sänkt.
      Jag har också en kolumn för när jag senast handlat i aktien, med färgkodning efter olika intervall. Jag har för övrigt väldigt mycket villkorsberoende färgmarkering för att snabbt få överblick över olika saker.

      När det gäller utdelningarna så har jag ovanpå månadskolumnerna gjort celler som summerar kvartal, halvår och år.
      Och när det gäller aktiekurserna så har jag en extra kolumn som hämtar in värdet från andra sidor (fast det har börjat funka rätt dåligt) om inte GoogleFinance funkar, och en kolumn som sista reserv där jag varje helg manuellt lägger in fredagens stängningskurs så att om inte de andra uppgiftshämtningarna funkar så blir det inte felmeddelanden i kalkylbladet utan då används den kursen.

      Sedan har jag kolumner för nyckelord som utd (utdelningsaktier), pref (preferensaktier), utland, chans (chansaktier ej köpta för utdelningen) etc, och pivottabeller på andra flikar som visar fördelningen. Jag har också viss aktiebelåning så skuldsättningen är också med i den pivottabellen.

      Utöver detta google-kalkylblad har jag ett separat excelblad där jag bokför varenda utdelning på exakt datum och har prognos för alla kommande utdelningar även nästa år (utgår då ifrån att de nu kända utdelningarna fortsätter oförändrat tills annat besked kommer). Det bladet har en flik med pivottabell som visar utdelningen vecka för vecka i tabellform samt ett stapeldiagram som visar erhållna och framtida utdelningar varje månad för sig, alltså en grupp staplar för januari varje år, sedan alla års februari etc. Kul att se hur det ändrar sig jämfört med samma månad tidigare år.

      Jadu, man kan nörda ner sig hur mycket som helst i det här :) Kanske kunde jag ge dig någon inspiration.

      Radera
    3. Jag såg just dina fina små "sparklines" på fliken Vikt%, underbart, sådana ska jag genast lägga in i mitt blad, det visste jag inte hur man gör. Men har du bara aktier som finns med i GoogleFinance? Jag har ett gäng som inte gör det, det är trist.

      Radera
    4. Grymt utförligt svar Alice, det uppskattas. Är imponerad över din detaljrikedom och jag kommer att piffa upp mina ark med ny inspiration. Visste t.ex inte att det gick hämta utdelningsinfo från ssd och börsdata.

      Bokför också varje utdelning jag får och de hamnar i ett stapeldiagram parallellt med prognosticerade utdelningarna.

      Villkorsberoende formatering är oumbärligt hjälpmedel för att snabbt få överblick. Ibland behöver man generalisera rött = dåligt, grönt bra osv. Brukar ha mörkblå för iskall, t.ex om en DA sjunkit under 1%

      Nä man kanske ska snickra lite kalkylark ikväll :)

      Radera
    5. Jag hämtar alltså inte automatiskt data från ssd och börsdata, utan skriver in siffrorna själv i kalkylbladet (tyvärr). Gillar formler som hämtar värdena, och hade ett tag formler som kunde hämta från bloomberg.com men de vill oftast inte funka numera. Jag ser att dina formler som hämtar från Avanza är annorlunda än de jag använder, ska testa dem. Men du avrundar till hela kronor ser jag? Jag vill helst ha örena också. Görs avrundningen direkt i dina formler eller är det i själva kalkylbladet bara?

      Radera
    6. Ah okej. Mina formler för de svensknoterade aktierna hämtar från avanza, men om den är otillgänglig så hämtar den från google. Jag satte en IF där för att testa tillgängligheten. Jo jag avrundar till hela kronor, ersätter tusen med K och miljoner med M via ett reguljärt uttryck. (format -> nummer -> fler format -> anpassat format. Formeln lyder [<999950]0,"K";[<999950000]0,,"M";0,,,"B"

      Nördvarning här alltså

      Radera
  4. Wow. Intressant upplägg. Är själv ingen Excelexpert. Har kollat lite på Stefan Thelenius hemsida https://z2036.blogspot.com/p/verktyg.html?m=1
    Lite för svårt för mig. Tycker din verkar klart vettig. Finns ju även andra bloggare som delar med sig av sina kalkylark. Jag letar efter ett som är relativt enkelt men som kan byggas ut efter behov. Vad jag tycker är absolut viktigast är att det i princip aldrig skall visa fel. Även om den inte kan hämta aktuell kurs från tex.GoogleFinance. Då skall den bara visa gårdagens stängningskurs. Den skall alltså låsa gårdagens slutkurs. Skall även visa aktuell online kurs som uppdateras med ett visst intervall. Såklart skall den visa på något sätt att den inte kan hämta onlinekurser live.
    Ett plus skulle vara om den kan hämta aktuella kurser från alternativa källor om ej GoogleFinance skulle funka.
    Detta skall i princip ske per automatik. Klart ett meddelande om att -just nu hämtas onlinekurserna från Yahoo Finance skulle uppskattas.��

    Mvh
    Larsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Larsa, mina svensknoterade kurser gör just det att den hämtar från google om avanza är nere, kika på hur kursen för cibus hämtas t.ex

      =IFERROR(GOOGLEFINANCE($M8,"price"), VALUE(SUBSTITUTE(IMPORTXML("https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/831975/cibus-nordic-real-estate","//span[@class='pushBox roundCorners3']/text()"),",",".")))

      Radera
    2. Tycker att Krösus Sorks excelark är rätt bra att utgå ifrån, då de är relativt enkla

      Radera
    3. Tack myntaren för din kommentar. Skall kolla upp Krösus. Kanske känner du till att Microsoft håller på för fullt att uppdatera Office365. De verkar satsa hårt på aktier. De skall lägga till en knapp för att hämta historiska aktiekurser.

      Mvh
      Larsa

      Radera
    4. Tackar även för att du lagt till hur koden ser ut för Cubus. Du har jobbat på bra för detta.

      PS. Som jag förstår är du Lulebo. Jag kommer från Västerbotten.

      Mvh
      Larsa

      Radera
    5. Återigen, berömmet uppskattar och trevligt med en länsgranne. Ha det bra Larsa

      Radera
    6. Okej så office365 ska piffas upp så pass, det blir bra med konkurrens för oss konsumenter

      Radera
    7. Då vill dom säkert chockhöja priset. $$$$

      Vad tycker du funkar bäst när det gäller kalkylprogram? Finns ju alternativ. Google har sitt,LibreOffice mm. Med det menar jag att det inte måste vara $Office som är bäst på allt.

      Korrigering telefonjä... Vill inte ta emot Cibus. Felstavat tidigare
      Mvh
      Larsa

      Radera
    8. Risken är att kalkylarket blir $$$ även hos google. Det säkraste är väl att göra det i en installerad Office från 1997. Har bara erfarenhet av Excel och Google. Först med google som jag började med lite mer avancerat.

      Radera
    9. Kör du enbart med GoogleOffice nuförtiden? Verkar klart smidigt med Google att man kan komma åt sitt ark överallt där internetuppkoppling finns.
      Mvh
      Larsa

      Radera
    10. Jag får inte hämtningen från Avanza att funka med din formel, mitt kalkylblad står bara och säger "loading..." och inget kommer fram. Synd, för min formel funkar inte heller längre så alla som inte hittas på GoogleFinance får jag nu mata in manuellt. Inklusive de fonder jag har, kan inte få in dem automatiskt heller eftersom jag är kass på att skriva XPath-frågor. Har aldrig lärt mig utan bara försökt läsa mig till det själv med de hjälptexter som finns på nätet, och jag lyckades några gånger men fattar egentligen knappt vad jag gör så det går inte så bra. Det räcker ju att ett kommatecken eller en parentes hamnar fel någonstans så är det ju kört.

      Radera
    11. Det brukar krångla med kommatecken, citationstecken och blanksteg i kortnamnet.
      Kolla följande. Testa ersätta komma med punkt eller tvärtom
      Skriv in citationstecken på nytt eller ersätt med apostrof
      Blanksteg i kortnamnet brukar behöva ändras till ihopskrivet.

      Radera
    12. Larsa, jo kör enbart med google office. Det är smidigt att alltid nå arket. Bara hoppas att man inte luras in i en betalningsmodell i framtiden

      Radera
  5. Stort tack, ska nörda ner mig i denna!

    SvaraRadera
  6. Fungerar fortfarande länkarna i ditt ark, de har kollapsat i mitt?!

    Kanske har avanza gjort någon uppdatering, det har ju hänt innan?!

    SvaraRadera