tisdag 20 april 2021

Ett nytt bolag i barnportföljerna

Idag damp det ner ett barnbidrag och det omsattes direkt. Denna gång i ett nytt bolag. Nämligen Embracer Group. De flesta känner säkert till Lars Wingefors bygge. Men för er som inte känner till bolaget så är det passande med en introduktion

Embracer Group förvärvar, utvecklar och förlägger PC- och konsolspel för den globala spelmarknaden. Bolaget har en bred spelportfölj med ett hundratal egna varumärken, såsom Saints Row, Goat Simulator, Dead Island och Darksiders. Koncernen har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de operativa koncernerna Deep Silver/Koch Media, THQ Nordic och Coffee Stain. Produktutveckling sker genom ett flertal spelutvecklingsstudios samt genom kontrakterade utvecklare på den globala marknaden. 

Från Embracers Q3 presentation 




Embracer är en riktig förvärvsmaskin och de har lyckats nosa upp en del fina spelutvecklingsstudios. Bland annat Iron Gate Studios som tillverkar Valheim, som blivit en bästsäljare på steam med nu över 6 miljoner sålda exemplar. Detta är utvecklat av 5 personer i Skövde.

Här hemma spelas det en stor del Valheim och äldste sonen blev lyrisk över det faktum att han nu äger en bit av Valheim. Förklarade åt han att det han äger är ungefär som en näve sandkorn av en hel strand. Men ändå, nu väcktes sonens intresse och det var en riktig trigger för hans begynnande aktieintresse. 

Har en rätt bra insikt i spelvärlden då man är en inbiten gamer sen barndomen och många andra titlar har verkligen potential att bli riktigt stora.

Den äldsta dottern var mer pragmatisk och sa att hon ville ha någon aktie som går bra och var inte så peppad på just Embracer, men det blev Embracer även för henne då hon såg att det var en hel del som verkade roliga på hemsidan. 

Har lyssnat på affärsvärldens podd där de intervjuar Lars Wingefors och visst blir jag inspirerad och förstår storheten i företagsbygget.

Naturligtvis har jag öppnat huven lite grann och kikat på graferna på börsdata



Omsättningen ökar genom förvärven, vinstmarginalen har en negativ trend men soliditeten har en positiv sådan. 

Positivt är också att Wingefors är en storägare med 30% av kapitalet och 50% av rösterna.

Läs mer om Embracer hos Avanza (affilatelänk)

Tänk på att Embracer och spelbranschen har en aning högre risk och detta bolag bör ingå i en redan väldiversifierad portfölj. Embracer upptar 0,25% av barnens portföljer men den kan få en större position med tanke på att det är en snabbväxare.

8 kommentarer:

  1. Man är ju gamer sedan barnsben, vet inte varför jag inte äger mer gaming-aktier...sitter just nu och slickar såren efter Biden administrationens nyligen läckta planer på att eventuellt förbjuda nikotin i cigaretter...varför sålde jag inte Altria och BTI när jag var på grönt? Man kanske skulle ta förlusten nu innan det blir värre och slänga in i Embracer i hopp om att denna förvärvsmaskin tar igen förlusten framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att man skulle sälja tobak skulle det väl bli tobaksrally.

      Radera
    2. Jag funderar naturligtvis på att köpa tobak. Alltid kärringen mot strömmen här i huset vid havet... ;)

      Radera
    3. Kan vara smart. man vet aldrig vart vinden slår härnäst. Man har ju sett det mesta snart :)

      Radera
    4. Haha ja men såklart, så fort jag säljer något så går det upp med mellan 10 och 100% på en vecka, har hänt med AVGO, Lundin mining, Kindred och många fler som jag inte vill dra mig till minnes nu. Däremot om jag köper mer av något så dyker det nästan garanterat. Köpte komiskt nog mer BTI igår för jag såg att sektorn var på uppåttrend och det är en fin undervärderad utdelare...vaknar upp till ett ras på 10% för att gubben Joe ska leka PK, tack så mycket!

      Äger du tobak, ser inget i din portfölj om det eller är jag blind?

      Radera
    5. Har haft men likt NLI är jag sugen på att dra in olja och tobak. 1% av varje kan ju vara en intressant diversifering

      Radera