onsdag 11 november 2020

Viktade ner ADP, tog in PG

Utdelningsaristokraten Automatic Data Processing (ADP) viktades ner till förmån för en annan utdelningsaristokrat, Procter & Gamble (PG). 

Orsaken är att jag ville minska min bolagsrisk. ADP är ett fantastiskt företag med 45 år av höjda utdelningar i bagaget. Bolaget är inriktat på att sälja HR-programvara och konsultation. Vilket bevisligen fungerat bra genom åren tack vare trofasta kunder. 

ADP aviserade även idag en utdelningshöjning om 2%. Alltid kul med höjningar, särskilt i dessa tider. Omsättningen var klart bättre än 2% så det var väldigt konservativt av ADP att bara höja 2%. T.ex 3M höjde alldeles för mycket för 5-10 år sen och sen när omsättningen halkade efter lite blev det svårt att hålla utdelningsstreaken, de höjer också bara 2% eller liknande numera.

ADP upptog 7,2% av portföljen men efter hyvlingen 3,34%.

Procter & Gamble blev valet då det är ett bolag med lägre risk men det är svala tillväxtmöjligheter. En riktig gubbaktie, den funkar klockrent i min portfölj och i och med det viktar jag upp konsument stabil som jag var underviktad i sen tidigare. Det är få bolag jag gillar i den sektorn, men PG är ett.

PG upptar nu 3,48% av totala portföljvärdet.

Välkommen in PG

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, det är en stabil pjäs likt JNJ, man vet vad man får

      Radera
  2. PG är 0,81% av min Globalfond. Har ägt länge, och kommer alltid att finnas i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt northernlight. Det är en glasklar byrålådsaktie.

      Radera
  3. Det var nog klokt att vikta ner ADP lite. PG äger jag inte ännu men den skulle absolut passa i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aristokrat i all ära, men det går fort i IT-svängen. Tack för klok kommentar

      Radera
  4. Blir det inte dubbelt eftersom PG är största innehavet i Ishares Quality Div på 4,73%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir lite överlappning, men det är inte med preussisk precision jag bygger portföljen.

      Radera