tisdag 17 november 2020

Löneförhöjning +7% (MRK)

Hälsovårdsföretaget Merck (MRK) aviserade idag om en utdelningshöjning på 7%. Alla utdelningshöjningar uppskattas, särskilt om den ligger över sitt eget femårssnitt, på 5%.

MRK är lite grann i samma situation som ABBV då ett läkemedel är en stor del av totala försäljningen. Därför är det nästan lika hög risk i MRK som ABBV. Är dock bekväm med att MRK upptar 2,11% av totala portföljvärdet.

DA:n på den nya utdelningen ger 3,18%. Det är kan jag tycka är godkänt som ingångs-DA i ett kvalitetsbolag som MRK

4 kommentarer:

  1. Rejäl höjning, mer sådant om man kunde få önska! Merck har jag tittat lite på men äger inte (än).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett styrkebesked från mrk. En fin pusselbit i en bred portfölj

      Radera
  2. Köpte igår. Inte ägt tidigare, så ingen löneförhöjning för mig ännu. Köpte även lite annat inom healthcare. Satsar på att gubben Buffett inte är helt senil ännu. Nä, det var nog mest för att det känns defensivt just nu...OCH jag har handlat på mig en del i högutdelande Abbvie. Då kan man ju varva med ngt annat i typ samma sektor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buffet har ju svängt och börjat gilla piller. Läkemedel är defensivt som du säger men bara om man investerar brett. Är också sugen på att dra in ABBV

      Radera