tisdag 13 oktober 2020

Köpte Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility till slut

Ja då dammade jag till på ett glatt gäng Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility (HDLV) (affilate). Har länge tänkt dra in den här ETF.en.

HDLV sorterar ut 50 bolag ur S&P500-indexet som uppfyller kraven på smart beta, dvs låg volatilitet och hög utdelning. Ungefär på samma sätt som XACT Högutdelande funkar. 

Aktuell DA på HDLV är 5,75% 4,8% och utdelningen sker kvartalsvis. Ingen källskatt dras och jag köpte den därför i en ISK. 

10 största innehaven:



Fonden roterar två gånger per år, precis som XACT så att de bolag som bäst uppfyller villkoren väljs. Just nu är det övervikt mot utilities följt av fastigheter.

Som en liten notis var att jag idag hade tänkt dra in AT&T i min portfölj, men då tog jag in HDLV istället, ett bolag som AT&T ingår naturligtvis där och då behöver jag inte tänka på bolagsrisken. HDLV upptar nu 1% och får gärna gå ända upp till 3%

Enda nackdelen med ETF:er är att du får betala courtage och valutaväxling vid köp och sälj. Fördelen är att det blir oftast billigare än vanliga fonder om man är långsiktig, sen är det förstås riktigt kul med utdelning.

Den här ETF:en är en av många pusselbitar och jag har även tänkt dra in en tillväxt-ETF för att komplettera HDLV, mer om det senare

Länk till HDLV hos Avanza (affilate)

Länk till HDLV:s hemsida

16 kommentarer:

  1. Gillar köpet, snygg fond du hittat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå den fyller sin funktion. Vi får dra ett discordsnack igen snart

      Radera
  2. Svar
    1. Det tackar jag för. Ser fram emot pengaregnet

      Radera
  3. Jag har kikat på denna i över ett år. Det kanske är läge att ta en position trots att kursutvecklingen ser rätt dyster ut senaste åren. Med det sagt köper man ju inte kurshistorik utan det man tror sig kunna få ut framöver. Gissningsvis är det en mix av "deep value" aktier och fallande knivar i denna ETF men sammantaget kan det nog bli bra.

    Går i samma tankar kring IUSZ som följer FTSE 100. Känns som att Storbritannien är i kylboxen å det grövsta, det är ofta då det är som mest lönsamt att köpa. Finns en hel del fina bolag i den ETFen såsom Rio Tinto, BTI, Unilever, BHP osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger finns det nog en del värdefällor här i, helt ok om man äger ett gäng i en fond, men att direktäga en fallande kniv är inte så kul. Totalt sett tror jag det finns mer att hämta i många av innehavsbolagen trots att de är en aning mogna. Ska kika på IUSZ

      Radera
  4. Yield information (13 Oct 2020)
    Distribution yield 4.80%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppdateringen, har uppdaterat inlägget.

      Radera
  5. Jag har tänkt ytterligare på HDLV och strategin den följer. Den väljer ut de högsta utdelarna i S&P 500 i stora drag. När ett bolag går dåligt går utdelningen upp. När ett bolag börjar gå bra igen sjunker utdelningen procentuellt och då säljer HDLV av det innehavet? Det känns som att det finns en stor risk att den hela tiden roterar in "förlorare" och säljer av "vinnare"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite sant är det du skriver. Indexet sorterar dock bort de med mörkast utsikter. Kollar du på xact hdiv t.ex så innehåller de rena tillväxtbolag också. Hade gärna sett en komplett lista över hdlv-innehaven

      Radera
    2. Scrolla ner och kolla holdings, sidan visar top 10, det går att klicka för att visa alla holdings. SPHD följer samma index som HDLV vad jag förstår.

      Radera
    3. https://www.etf.com/SPHD#fit

      Radera
    4. Utilities, IBM, Abbvie, Southern, Duke, GlaxoSmithKine, Realty Income. Skulle säga att en del besitter hög risk men inte ens hälften med nattsvart framtid. Men det finns risker med produkten som helhet.

      Radera
    5. Ja det är en "mixed bag", dock måste jag säga att jag blev positiv överraskad efter att ha tittat på innehav 10-50 som jag inte visste vilka de var. De innehav du nämner samt 3M, AVGO och några till var glada nyheter för mig. Når den 20 euronivån igen gör jag ett första köp på 50 st. Med tanke på vad som händer i USA i detta nu med Twitter och Facebook som stänger Vita Husets konton för att blockera nyheterna om Bidens enorma korruption så kan jag tänka mig att vi kommer se en vansinnig volatilitet inom kort.

      Radera
    6. Instämmer med att det är genomkorrupt media som bara gynnar Biden, tror också det kan bli volatilt.

      Radera
  6. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    SvaraRadera