onsdag 16 september 2020

Ökade i QDIV

Köpte ett gäng Shares MSCI USA Quality Dividend UCITS ETF (QDIV). QDIV innehåller bolag som har en bärkraftig aktieutdelning, som slussas vidare till oss fondandelsägare.  

Utdelningen har som förväntat ökat varje år.



Jag attraheras av sådana här ETF:er just för att innehaven är sådana bolag som jag normalt brukar investera i.

Största innehaven:

  • PROCTER & GAMBLE
  • JOHNSON & JOHNSON
  • HOME DEPOT INC
  • VERIZON COMMUNICATIONS INC
  • MERCK & CO INC
  • INTEL CORPORATION CORP
  • COCA-COLA
  • AT&T INC
  • PFIZER INC
  • PEPSICO INC
  • CISCO SYSTEMS INC
  • MCDONALDS CORP
  • ABBVIE INC
  • EXXON MOBIL CORP
  • AMGEN INC
  • NEXTERA ENERGY INC
  • BRISTOL MYERS SQUIBB
  • TEXAS INSTRUMENT INC
  • PHILIP MORRIS INTERNATIONAL INC
  • HONEYWELL INTERNATIONAL INC
  • UNITED PARCEL SERVICE INC CLASS B
  • INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES CO
  • LOCKHEED MARTIN CORP
  • 3M
  • RAYTHEON TECHNOLOGIES CORP
  • BLACKROCK INC
  • GILEAD SCIENCES INC
  • ALTRIA GROUP INC
  • TARGET CORP
  • CVS HEALTH CORP
  • AIR PRODUCTS AND CHEMICALS INC
  • ILLINOIS TOOL INC
  • COLGATE-PALMOLIVE
  • DUKE ENERGY CORP
  • CME GROUP INC CLASS A
  • AUTOMATIC DATA PROCESSING INC
  • PROGRESSIVE CORP
  • TRUIST FINANCIAL CORP
  • CHUBB LTD
  • US BANCORP
  • KIMBERLY CLARK CORP
  • ANALOG DEVICES INC
  • EATON PLC
  • EMERSON ELECTRIC
  • AMERICAN ELECTRIC POWER INC
  • DOW INC
  • XCEL ENERGY INC
  • GENERAL MILLS INC
  • GENERAL DYNAMICS CORP
  • SEMPRA ENERGY
  • WEC ENERGY GROUP INC
  • USD CASH
  • JOHNSON CONTROLS INTERNATIONAL PLC
  • SYSCO CORP
  • CUMMINS INC
  • PACCAR INC
  • TRANE TECHNOLOGIES PLC
  • T ROWE PRICE GROUP INC
  • TRAVELERS COMPANIES INC
  • EVERSOURCE ENERGY
  • BANK OF NEW YORK MELLON CORP
  • HP INC
  • PRUDENTIAL FINANCIAL INC

Länk till ETF:ens hemsida

Länk till Avanza (affilatelänk)

Avgift: 0,35%

Övriga avgifter: Ev. courtage och valutaväxling

ISIN: IE00BKM4H312

Utdelningsfrekvens: Halvårsvis. Maj och november

Hemvist: Irland. ETF:en är lämplig i en ISK då ingen källskatt dras

I och med köpet upptar QDIV nästan 2% av portföljvärdet. I och med att jag har eliminerat bolagsrisken och de underliggande bolagen signalerar kvalité är jag beredd att vikta upp ETF:en till 15% .

Som vanligt är det här ingen köprek men jag tycker att QDIV är en ETF man bör kolla närmare på om man är intresserad av bärkraftiga utdelningar. Gillar också att man kan äga den i en ISK och slipper trixa med källskatten. Allt kommer rakt in på kontot. Utan trassel

10 kommentarer:

  1. Det där att slippa källskatt är ett stort plus, att också få exponering i många bolag är trevligt samt 2 utd per år! Check

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enda nackdelen är avgiften, men det är det värt

      Radera
  2. Detta är en av de två ETFer jag investerar i! Den andra är Xact högutdelande, ingen av dessa känns ju sådär het som EQQQ eller liknande men det är precis så jag vill ha det, en stabil, lite tråkig grundplåt för portföljen som kan förväntas leverera avkastning år efter år. Med dessa två ETFer får man bra exponering mot nordamerika och norden. (De regioner jag tror mest på i framtiden, USA har geografi och demografi till sin enorma fördel och norden har en stabil grund att stå på, tänker politiskt, kulturellt, utbildningsmässigt och en fredlig region (om man är generös och inte tittar allt för noga på just Sverige).

    Just nu utgör dessa två ETFer enbart 15% av portföljen och jag ökar gärna till 30% totalt. QDVD har verkligen ruggigt fina bolag bland sina innehav. Xact högutdelande har lite väl mycket bank/finans men jag skulle säga att det är fina innehav där med överlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kika på EQQQ. Mycket sunda tankar kring investeringsregionerna.

      Radera
  3. En liten detalj då jag själv ska investera i USA-ETF om ett par veckor och framöver: Din länk till Avanza i inlägget länkar till QDVD vilket också stämmer med texten i inlägget.

    Har du skrivit rätt eller?

    /Förvirrad?

    SvaraRadera
  4. QDIV är en trevlig och väldiversifierad ETF och i min portfölj så är dess målvikt 5%. Tack Myntaren då det var din förtjänst att jag hittade denna ETF! En annan ETF som jag viktar lika mycket är iShares Core S&P 500 UCITS ETF (IUSA) som har högre utdelningstillväxt (ca 14-15%/år) men då lägre DA (ca 1.6%).Låg avgift på 0.07%. Jag ersatte t ex Mastercard, Visa, Disney, Apple & Microsoft med denna ETF och får många bra tillväxtaktier på köpet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar QDVD ovan och inte QDIV. Blev också lite förvirrad uppenbarligen :)

      Radera
    2. Ska kika på IUSA också, det är fint att få in techjättarna till låg avgift, har nyss viktat ner en ETF-tech som var för dyr. 0,07% märks knappt.

      Radera
    3. Ja, och sen får man ju fyra utdelningar/år i IUSA och det vill man ju ha så det blir lite bombmatta :)

      Radera