måndag 14 september 2020

Cibus klubbade igenom månadsutdelning

Saxat från Avanza :

Bolagsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna med 0,67 EUR per aktie. Det beslutades att utbetalning av utdelningen ska ske under året med sju delbetalningar. Det beslutades att avstämningsdagar för utbetalning av utdelningen ska vara den 23 september 2020, 23 oktober 2020, 23 november 2020, 21 december 2020, 22 januari 2021, 19 februari 2021 och 24 mars 2021. Förväntade utbetalningsdagar blir därmed den 30 september 2020, 30 oktober 2020, 30 november 2020, 30 december 2020, 29 januari 2021, 26 februari 2021 och 31 mars 2021.

Även om utdelningsfrekvensen egentligen inte har någon större ekonomisk betydelse(dock lite bättre i teorin) är det ett trevligt initiativ som gör Cibus till Nordens första månadsutdelare. Det kan också gynna småspararintresset: att få utdelning likt en lön motiverar mer.

För min egen del är det trevligt att varje månad ta beslut hur pengarna ska (åter)-investeras. 

Noterar att vi nu är 17827 cibusägare hos Avanza. 

Undertecknad köpte idag ett glatt gäng cibus förmodligen till galen värdering.

Värderingen: EPRA NRV = 11,8EUR ~ 122,9 SEK / aktie. 

Aktuell kurs = 167 SEK det gör att cibus handlas till en premie om 35%. Det kan verka avskräckande och punschigt att köpa något till den premien, samtidigt tänker jag så här, jag får nästan 7% direktavkastning varje år som stiger med ungefär 5% årligen.

Länk till cibus

Länk till Avanza (affilate)

11 kommentarer:

  1. Mycket glädje här faktiskt över det beslutet. Nu e frågan om man ska omvikta din portfölj o göra cibus ännu större

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har närmare 4% och jag är rätt nöjd med den andelen. Det finns risker (om än små) med cibus. har du själv cibus i din portfölj?

      Radera
    2. Har ca 6% av mitt totala investerade värde i cibus. Jag är fortfarande i uppstsrtfasen, så det är mest kaffepengar som kommer med varje utdelning just nu.

      Radera
    3. jag är mitt i ackumuleringsfasen, länge kvar till uttag, men kaffepengar är inte fy skam, nånstans måste man börja. Enda svårigheten med cibus är att inte bli för tung där

      Radera
    4. Jag har 50st i dagsläget, med månadsutdelningar så skulle jag kunna köpa 1 ny aktie vart fjärde månad till dagens kurs.

      Man får tänka långsiktigt :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag har en liten stek i Cibus på 88 st aktier, ville göra det 100 jämt till att börja med men nu har den verkligen stuckit iväg i pris. Visst det är kaffepengar i det stora hela men det tar emot att köpa till vilken värdering som helst. Tänker dock att om den mot förmodan skulle rasa ner ordentligt igen så tänker jag tacka och ta emot och dubbla till 200 st aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har dragit nu på sistone, tror den kommer ha medvind så länge de kan leverera enligt plan. Sen planerar de noteras på de fina listorna nu under 2020, om så kommer fler fondbolag mm att köpa in sig där = kursökning. Jag tror att det finns ännu mer uppsida i aktien av den anledning, hoppas jag har fel :) (vill har måttlig kursökning över tid)

      Radera
  4. Ägt cibus i ca ett år, 650aktier så det ger rätt fint med pengar in varje månad!
    Ska bli kul när dom tar steget in i på dom fina listorna!
    Lät bli poppis bland stora fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att ha en redig stek i firman. Det blir lättare att investera varje månad!

      Radera