lördag 18 juli 2020

Rapporter och inköpsplaner

Q2:orna har smattrat på fint och det är kul att se vilka som klarar sig genom coronan och vilka som det går knackigare för.

JNJ som brukar anses den mest säkra aktien av alla redovisade en försäljning på -30% YoY. Det har att göra med att medicinteknikdelen har gått dåligt under coronan. Alla ordinarie operationer var i stort sett inställda. Det är en j-a smäll mot JNJ men det kommer inte att hota utdelningen på något sätt. 

Investor lämnade rapport och det är ingen dramatik. Ska bli intressant att se om Investor skiftar ut en hacka till hösten. Om SEB gör en utdelning blir det nog aktuellt. Vore kul om de kan behålla streaken.

Substansvärdet är numera 641 kr. Aktuell kurs är 518 kr. Rabatten är alltså 23,7%. Investor fortsätter att vara attraktivt. YoC är 430 kr. Inte kul att snitta upp sig i bolagen men det är ett vinnande koncept har jag fått höra.

Tvärtom är det för Latour, handlas till en ständig premie om 30%. Vem vill köpa en aktie som kostar 1 kr på börsen för 1,30? Inte jag

En del säger att man inte kan replikera Latour. Skitnack säger jag. 80% av Latour är börsnoterad och om man inte lider av svår autism så inser man ....

Det leder in på mina prospekt:

  • Assa Abloy
    • Replikera Latour
    • Replikera Melker Schörling
    • p/e 27 är galet men kvalité kostar
      • Hade varit ännu galnare köpa den via Latour
  • Tomra
    • Replikera Latour
    • p/e 75 är over the hills and far away
      • Hade varit ännu galnare köpa den via Latour
  • XACT Hdiv
  • iShares MSCI USA Quality Dividend UCITS ETF
    • Sålde av den på Nordea
    • Ska bygga upp den hos Avanza istället
  • Castellum
    • Visade sig från sin bästa sida vid Q2
    • Frågetecken långsiktigt angående kontorens attraktionskraft men det löser sig
  • Sampo
    • Ja jag gillar utdelningar.
    • Kommer kanske en bonusutdelning till hösten om Nordea delar ut

Övrigt:
Såg att BIP kapade utdelningen med 10%. Det är en liten kapning och inget att gråta över. Men jag kommer inte köpa tillbaka BIP då jag ser ett sådant svaghetstecken. Hade jag haft kvar dem hade jag behållit dem.

Har noterat att Hufvudstaden tagit mycket stryk och jag klurar på om jag ska ta in den igen.

Arbetet med att bygga världens stormsäkraste portfölj i förhållande till yield pågår för fullt. Min ambition är att 2/3 bolag ska fortsätta pumpa ut pengar trots att kulorna viner utanför fönstret

4 kommentarer:

  1. Vart har du läst att BIP sänkt utdelningen? Dom gjorde väl en split i våras när BIPC skapades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja spliten är en sak men den här killen hävdar sänkning.
      https://seekingalpha.com/article/4359171-summary-of-dividend-changes-in-q2-2020?utm_medium=email&utm_source=seeking_alpha&mail_subject=ferdis-summary-of-dividend-changes-in-q2-2020&utm_campaign=rta-author-article&utm_content=link-0

      Radera
    2. Den killen verkar inte ha koll. Ser att det är ett par stycken i kommentarsfältet som talar om för honom hur det egentligen ligger till.

      Radera
    3. Vad bra, då var det falskt alarm

      Radera