torsdag 5 mars 2020

Löneförhöjning 9%

  • Vonovia (VNA.DE/VONOY)
    • Utdelningshöjning om 9%
    • FFO per aktie ökade dock med 8%
    • Snäppade upp kreditomdömet till ett A
    • EPRA NAV ökade 8,5%
    • Resultatet är boostat av förvärvet av det österrikiska bostadsföretaget BUWOG
    • 2020 kommer att bli boostat eftersom de då räknar in svenska Victoria park som förvärvades förra året.
    • Aktuell DA 2,7%, min YoC är 3,3%
  • General Dynamics (GD)
    • Utdelningshöjning om 7,8%
      • En aning under förväntan och femårssnittet som är ~10%
    • GD genomför ett återköpsprogram och senaste 10 åren har antalet aktier minskat med 3,2% årligen.
      • Tyvärr speglas det inte i kursen då den varit fallande en längre tid. 
    • Aktieanalytikern Wolf Report tycker GD är köpvärd nu
    • Aktuell DA 2,7%, min YoC är 2,2%
      • Ypperligt tillfälle att snitta ner mig
    • Det här är 29:e året i rad GD höjer utdelningen.
    • Utdelningsandelen är på säkra 34%.

Vonovia hausades av placera och då fick jag upp ögonen för bolaget. Bostäder är det stabilaste fastighetsbolagen som existerar. Även om coronan härjar utanför drar man gärna in i sitt hem och betalar hyran. Den här tysken är stormsäker och jag känner mig trygg med att den upptar ~2,4% av portföljen.

GD är kanske inte det försvarsindustribolaget med absolut bästa framtidsutsikter i USA men det är inte dåligt för det!. Lurar på att fylla på mer här men om LMT eller NOC kommer ner lite slår jag till där.

4 kommentarer:

  1. Intressanta aktier du tog upp här. Stabila bolag vill man ju ha, speciellt i framtiden o någonstans måste man ju börja även om låga DA är lite tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bättre att ha en stormsäkrad portfölj när det stormar (som nu). Min förhoppning är att DA:n ska växa till sig lagom till uttagsfasen. Tack för kommentaren

      Radera
  2. Gillar VONOY riktigt mycket. Skulle vilja få in en stek till min portfölj.

    LTM vs GD får bli ett case till spaningslistans utvärdering!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut Dennis! Höres med spaningar senare! Trevlig helg

      Radera