måndag 9 mars 2020

Bevittnar raset på första parkett

Så uppfriskande det är att se lite action på börsen. Börsvärdet på min portfölj rasade 10% idag och det är cykliskt som tar mest stryk.

Oljan tar mest smällar och värst i klassen är Oneoke (OKE) som rasar hela 35% (idag)

Nu när oljepriset är nedtryckt och sjunker det ännu mer, så kan de högt skuldsatta oljebolagen få problem.

Jag kikar som snabbast på OKE och dess skuldsättning är 4,7x EBITDA med FFO som täcker utdelningarna med 78%. Räntetäckningsgraden är 4,3 gånger och de har således ingen ko på isen.

Equinor har rasat 32% senaste dagarna men har ingen skuld värd att ta upp och räntetäckningsgraden är på 18 gånger. Equinor kommer att klara sig igenom krisen.

Förra veckan släppte jag en större andel fonder som nu ligger likvida. Detta gjorde jag för att jag ser inte på fonder på samma sätt som aktier. Fonder = värde och aktier = inkomst i min värld.

Så de likviderna kan användas för att hitta guldlägen på börsen som nu börjar uppenbara sig.

Har vi nått botten? Kanske, kanske inte. Jag avvaktar då med att gå in med det torra krutet

Vissa bolag som inte påverkas nämnvärt av varken corona eller oljepriset har sjunkit rejält. Ett sådant bolag är Fortum.

Kommer inte fokusera på att snitta ner mig enbart för att de rasat utan det är en helhetsanalys som blir vägvisaren.

Tycker det är bra att Latour äntligen börjar komma ner till köpvärda nivåer. Latour är industri och industri överlag börjar få attraktiva köpkurser för den långsiktiga.

Latour handlas för övrigt till sitt substansvärde nu, det är inte ofta det sker!

Spanar på bolag som

  • ITW
  • Atlas Copco
  • CAT
  • Latour
  • Investor
  • Alfa Laval
  • Fortum

Intressant högriskare

  • CLDT (hotell), DA 10%

Som det är nu ser det dystert ut.

  • Coronan sprider sig överallt utom i Kina där man satt in kraftfulla åtgärder sen länge
    • Sverige agerar alltid för sent och för klent
      • Hur många multisjuka och äldre kommer att stryka med innan coronan är över?
  • Oljekrig
  • Eventuell lågkonjunktur/recession triggad av coronan

Kommuner och regioner har det inte heller lätt

  • De stora migrantströmmarna har satt sjukvården att jobba på maxkapacitet som ett normalläge
    • Skapar budgetunderskott
    • Inte bra om det blir coronaepidemi i regionerna
  • Kommunernas ekonomi har varit ansträngd i fler år men blev som värst när kommunerna fick överta kostnaden för migranter från staten.
    • två av tre kommuner går back

På Europanivå
  • Turkiet kör utpressning mot ett svagt EU.
  • EU är splittrat
    • Öst och väst har diametralt olika grundsyn på migrationen
    • EU är vingklippt efter Storbritanniens utträde


Själv är jag helt lugn och trygg i mina investeringar. Kommer inte att sälja även om de så skulle rasa 70%. Jag vet att den underliggande verksamheten är sund och intjäning bör inte försämras så mycket att bolagen hamnar i kris. 

Efter regn kommer.....

6 kommentarer:

  1. Hur tänker du framåt kring oljeaktierna? Ökar du upp något eller sitter stilla?

    Bra summeringar kring de olika delarna som händer.
    Skönt att höra att du har en krigskassa att investera med! Vi hörs i chatten snart igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Dennis

      jag tänker att jag nu har 4% av portföljen olja och det är jag rätt nöjd med. Men kommer att öka i Equinor eftersom de har bra balansräkning och ställer om mot förnyelsebar energi.

      Vi hörs på chatten och drar upp riktlinjerna :)

      Radera
  2. Tack för inputen och man behöver hämta lite styrka här och var i dessa tider. Fortum plockade jag in i portföljen idag. Equinor snittade jag ner mig på eftersom det var den aktien som fått mest stryk i portföljen.
    Personligen kommer jag inte att sälja heller och jag tror precis som du att det blir värre innan det vänder. Sen att det skulle bli ett oljekrig på detta hade man ju inte riktigt räknat med. Men oberäkneliga sidoeffekter i orostider är inte att förringa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stabilt inköp med Fortum. Tack för besöket

      Radera
  3. Det är väl lite magstarkt att skylla vår vacklande vård på människor som flyr från krig? Här i Region Stockholm klarar de styrande helt själva av att försätta vården i kris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till ungefär 10%. Tack för besöket

      Radera