torsdag 27 februari 2020

Vem trodde att ett virus skulle sänka marknaden för ett halvår sen?

Inte många.

Man hörde spekulationer om räntebubblan. Bostadsbubblan.

Så nu har vi

2000 IT-kraschen

2008 Finanskrisen

2020 Corona

Det behövdes ingen lågkonjunktur, men det kan mycket väl bli viruset som drar igång en lång och jobbig ekonomisk period

I närtid ser vi reseföretag, nöjesparker och hotellbranschen som får det tufft

Industri som är tungt viktad mot hund/katt/fladdermöss/ap/*sätt in valfritt djur*-ätarlandet får det jobbigast

Som det ser ut nu har coronan etablerat sig i Europa och sprider sig obehindrat.

Det innebär sannolikt att viruset kommer att plåga oss ett tag.

Jobbiga Q1:or kommer att dyka upp.

Många paniksäljer.

Upplevda känslor: Det är naturligtvis inte kul att se värdet rasa men inte heller kul att börsen nått nya ATH helt ogrundat en längre tid.

Lagom är bäst.

Men börsen är inte lagom. Den är bipolär

Kommer jag att sälja?

Aldrig

För de långsiktiga uppenbarar sig nu sannolikt en period av de bästa köplägena på 12 år.

Har jag likvider att stoppa in i aktier nu?

Nej

Det innebär att jag kommer att försöka pricka botten då detta är över och satsa på belåning. Ca 10-20%. Allt enligt plan.

Ska noga hålla koll raset och värderingarna.

Här ska storhandlas

12 kommentarer:

  1. Jag handlar redan som du säkert förstår med min likviditet. Men riktigt stort handlar jag inte ännu. Skrev nyss ett inlägg även jag...det säger ungefär exakt samma sak som ditt. Bara på ett annat sätt.

    Bra att vi gör samma analys.

    SvaraRadera
  2. Hej Myntaren!
    Visst kommer det uppstå köpläge bla köpte jag Investor för 490kr idag

    Själv kommer jag sitta lugnt i båten några dagar.
    Det kan mycket väl sjunka 10% ytterligare på kort tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte otänkbart med 10+% ras. 490 är bra pris för Investor. Själv har jag 399 kr som GAV för Investor. Hoppas vi når dit i mars

      Radera
  3. Då ligger vi väldigt lika jag har nu GAV på 405 fyllde på med 10 st idag är nära 200 nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, själv tog jag en minimal startposition i Kojamo Oy idag

      Radera
  4. Läste en bra artikel om hur "marknaden" reagerat på andra virus, och generellt så reagerade den inte mycket alls, varken vid SARS, fågelinfluensan, svininfluensan eller Ebola. Men på den tiden så kunde virus härja i Östasien utan att någon i västvärlden påverkades.

    Vid spanska sjukan däremot så rasade börsen mycket, mycket värre än så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se var detta slutar. Hoppas de får koll på spridningen. Tack för insiktsfull kommentar

      Radera
  5. OT: Har äntligen lyckats lära mig hur man skapar en oerhört extremt basic läslista. Så har naturligtvis nu lagt till din blogg. ;)

    SvaraRadera
  6. så otroligt irriterande att inte ha cash nu alltså. Jag har också funderat på att belåna portföljen faktiskt. Ska man göra det någon gång så skulle det vara i ett sådant här läge. Får se hur det utvecklar sig nu under nästkommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårigheten blir att bestämma när det är dags att gå in. Är usel på att tajma men jag ska göra ett försök. Som det ser ut nu kan det här bli en långkörare och vill inte gå in för tidigt

      Radera