fredag 21 februari 2020

Utdelningshöjning Allianz

Det tyska försäkringsbolaget Allianz (ALVd) föreslår en utdelningshöjning om 6,7% till utdelningen som brukar skiftas ut i juni. Det är den 7:e höjningen på raken för tysken som ligger i linje med deras femårshistorik.





Inkomsterna ökade med 5,9% 2019 jämfört med 2018. EPS (Vinst per aktie ökade med 8,4%

ROE (avkastning på eget kapital) ökade till 13,6% (13,2).

ALVd's combined ratio (totalkostnadsprocent) ligger på 95,5%. Högre än 100% är dåligt. De ligger i alla fall under och jag har noga koll på detta mätetal.

Är överlag nöjd med året 2019 för Allianz.

Utdelningsandelen sjönk en procentenhet och ligger nu på 51% (70% om man räknar med återköp).




Skickar med en bild på företagets utdelningshistorik och det är inte lika fina grafer som många av de amerikanska konkurrenterna. Gott nog i alla fall.

Den senaste utdelningen för 2019 på EUR 9,6 är inte med på bilden

Allianz är enligt mig ett av de bättre och säkrare europeiska (försäkrings)-bolagen man kan investera i.

Gillar också deras återköpsprogram som pågår sen 2017. Det bringar värde till oss aktieägare om det görs på rätt sätt. Allianz återköper aktier och makulerar dem. Det skapar större vinst per aktie över tid för oss som är aktieägare

Till skillnad från Nobina som jag har i min portfölj används återköpta aktier till att ge till nyckelpersoner inom företaget. Det tycker jag är dåligt för då signaleras att chefer inom företaget är viktigare än ägarna.

Starkt varumärke, aktieägarvänligt och ett av världens största försäkringsbolag. Trots ett lågränteläge som brukar missgynna försäkringsbolag, så kan de prestera.

9 kommentarer:

  1. Tack för inputen. Kommer i år att köpa nån post i ett försäkringsbolag och först har det alltid lutat åt Sampo men nu ser jag denna och tvekar på vilken. Har du nån generell fördel/nackdel mellan de båda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dividendify
      Jag har själv valt båda då jag tycker de kompletterar varann bra.
      Sampo täcker Norden och Baltikum medan Allianz är global med fokus mot Europa utom just Norden. Ingen rekommendation men så gjorde jag

      Lycka till och kyl att du kollar på försäkringsbolag

      Radera
  2. Riktigt bra! Trevlig nyhet för oss!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut Dennis. Det går åt rätt håll för det mesta av placeringarna våra. Det bådar gott
      Trevlig kväll!

      Radera
  3. Härligt att läsa att man fått löneökning så här en lördagsmorgon i sängen :)
    Ha en trevlig helg!
    /PeddaP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda nyheter från Tyskland.

      Trevlig helg Pedda!

      Radera
  4. Intressant inlägg, har kollat in bolaget ett tag o ska nog slå till med ett köp jag med! Källskatten är lite tråkig att ligga ute med, den är 25% om jag inte misstagit mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Källskatten är ~25%. Inte kul att ligga ute med den. Som tur är finns det snabbare aktörer på området

      mvh

      Radera
  5. Tack för svaret M! Antar du syftar på Nordea, synd de inte är så öppna som avanza/nordnet, de hade tagit väldigt många kunder då.

    SvaraRadera