tisdag 11 februari 2020

Harvia ångar på

Rekreationsbolaget Harvia lämnade idag sin årsrapport. För den som inte orkar med siffror kan jag säga att det går åt rätt håll.






Som aktieägare kunde man ana detta redan Q3 2019 då kvartalsrapporterna signalerade styrka.





Köpte mina Harvia 2018 så de har stampat sidledes länge, ända till Q4. Det är lätt att frestas av att plocka hem en vinst men icke sa Nicke, jag är ultralång. Särskilt i den här typen av bolag. Till graven..

Följande siffror jämför 2019 med 2018

Intäkterna ökade med 19.6%
EBITDA ökade med 42,5%
EPS ökade med 26,3%

Skuldsättningen minskar från 2,3 till 1,7 av EBITDA.

Utdelningen blir EUR 0,38 som betalas ut till våren och på hösten. Utdelningen ökar bara med 2,6%, men för 2018 låg utdelningsandelen på 102% och nu på 74,5%. Man kan säga att Harvia nu vuxit in sig i utdelningskostymen.

Som halvfinne har jag koll på bastu och relaterade prylar och Harvia är nr1. Går inte ens att diskutera. Så jag gick på mitt omdöme när jag köpte in mig här.

Det är lätt att tänka att bastumarknaden är rätt begränsad utanför Norden i allmänhet och Finland i synnerhet, men de växer i Nordamerika, Europa och även Arabländerna.

Nu när kursen har dubblerats innebär det att Harvia är för dyr nu? Inte nödvändigtvis. Den var snarare undervärderad förut och baserat på rapporten handlas Harvia nu till p/e 20,8. Så inget fynd men inte heller kraftigt övervärderad.

Notera att det här inte är en rekommendation eller en professionell analys. Detta är endast en redovisning av mina placeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar