söndag 26 januari 2020

Spanar in UPM-Kymmene

Det finländska skogsindustribolaget UPM-Kymmene är ett av mina största portföljinnehav med 2,85%. Vad passar bättre än att man spanar in bolaget lite?





UPM, United Paper Mills är resultatet av en konsolidering som pågått sen 90-talet. Det har gjort bolaget till Europas största och en av världens största pappers- och massaproducenter.

UPM är ett Björn 'Nalle' Wahlroosbolag, på gott och ont. Mest på gott tycker jag då jag tycker Nallen levererat genom åren.

De olika affärsområdena i fallande ordning är

  • 45% Papper 
  • 21% Biobränsle 
  • 14% Raflatac (självhäftande etiketter) 
  • 12% Specialpapper
  • 4% Plywood
  • 3% Övrigt
  • 1% Energi
    • Vattenkraft
    • Kärnkraft

Affärsområde biobränsle är det som ökar allra snabbast.

Försäljningen sker globalt där Europa står för ungefär hälften och USA, Kina och resten av världen står för andra halvan.

Bolagsvärdet är 17 Mdr USD där skogens bokförda värde är blott 12% av bolaget, 47% om man tar det marknadsmässiga. UPM äger 825.000 hektar skog.


Siffror


Lätt ökande försäljning och utdelningen har bibehållits eller höjts senaste 10 åren.  






Marginalerna är inte så höga i skogsbolagen. Massapriser bestäms utanför bolagets kontroll och det är inget man kan konkurrera på. Massa som massa. 

Rörelsemarginalen är på 13,2% och kan jämföras med StoraEnsos 6,3% och SCA:s 14,4%.

Skuldsättningen är fenomenal. Ingen skuld. 

Lönsamheten har förbättrats rejält senaste åren. De har gått från ett lågmarginalträsk till något som liknar en djup vallgrav. 

ROIC på 13,3% är nytt rekord för UPM och är det som rapporterades senast

Utdelningen


Kupongrivningen är  trevlig på ~4,5%. Utdelningsandelen har pendlat mellan 50% och 72% under perioden. 

I takt med att lönsamheten har varit mycket god har utdelningstillväxten snittat 23% senaste fem åren. Utdelningsökningen för 2019 förutspås bli sansade 5%. 

Risker


Globalt pågår en omställning för pappersbolagen. Pappersbruken får allt mindre att göra då papperstidningar ersätts med Internetsidor. UPM fattar det och bruk läggs ned i den takt som efterfrågan minskar. En del bruk görs om till kartong- och massabruk istället där framtiden är ljus.
Risken är att UPM inte hinner ställa om nog snabbt om efterfrågan minskar hastigt.

UPM för betalt i USD för produkter vars prissättning ligger utanför bolagets kontroll. Sjunkande massapriser kan slå hårt på skogsbolagens försäljning.

Värdering


UPM är att betrakta som en realtillgång då pris mot bokfört värde lämpar sig.

P/B är 1,54 men som jag skrev tidigare är marknadsvärdet betydligt högre och både SCA och StoraEnso har uppskrivningar av skogen på gång.

P/E är 11

Slutklämmen


Det är lätt att gilla UPM. Skuldfritt. Goda marginaler. Ljus framtid för biobränsle och ersättningsprodukter för plast. En framtida katalysator är ett massabruk som man bygger upp i Uruguay. Där äger UPM också skog. Har inte räknat på det, men det gissar jag att ledningen för UPM gjort. En annan katalysator är ökad försäljning av biobränslen pga miljöhetsen i samhället.

Värderingen är godkänd och UPM och StoraEnso har inte hängt med i SCA och Holmens vilda kursuppgångar, varpå de fortfarande är köpvärda.  

Jag gillar UPM och dess utdelningsegenskaper samtidigt som kvalitetsstämpeln för jobba hårt hos UPM, och det är ingen slump att den är på Top10-listan bland mina aktier.

Tänk på att jag inte är en professionell aktieanalytiker och det här är inget köpråd, utan min analys är avsedd som ett underlag för mina egna köp.

Som alltid.... på egen risk.

4 kommentarer:

  1. Hej myntaren!
    Jättefin inblick i bolaget - jag tycker det verkar vara ett väldigt intressant bolag.

    Jag sätter det på bevakning och kanske plockar in det i framtiden.

    Tack för en fin analys!

    SvaraRadera
  2. Snyggt bolag! Hur många hektar skog äger och förvaltar man i bolaget?

    SvaraRadera