fredag 17 januari 2020

En intressant järnvägsaktie

Min gode bloggranne Dennis har tagit upp järnvägsbolaget Union Pacific Corporation (UNP) på sin spanlista. Snabbkikade på siffrorna och verksamheten och vad fick jag se?

UNP är en jätte och bildar ett oligopol tillsammans med Burlington Santa Fe och Norfolk Southern. Järnvägsnätet kan beskådas i bilden nedan.




UNP äger drygt 5000 mil järnvägsräls, 8600 lok och 64000 godsvagnar.

Oligopolets konturer syns i bilden nedan, där marginalerna hålls stadiga kring 40%. Man har en bred vallgrav. Det är inte lätt att konkurrera.



Skuldsättningen har dock ökat och ligger nu på 2,27 x EBITDA. Ökningen beror på att transportnätet har förbättrats.

Men hallå! Tåg, det är ju 1800-tal

Ja och det är fyra gånger billigare att frakta med tåg än lastbil. Så där har vi affärsmodellen. Så enkel att en kommunist skulle förstå. Nej förresten, nu överdrev jag.

Enda nackdelen jag kan se med UNP är att det är cykliskt. Då de fraktar industrivaror är exportberoendet starkt. Går ekonomin bra går tågfrakten på högvarv. Senaste krisen kunde ledningen dock hantera det genom att kapa kostnader, något de visat sig vara mycket duktiga på.

Inom tågfrakt används begreppet operating ratio (OR) och är hur stor del av vinsten som kostnaderna "äter upp". Ju lägre desto bättre

OR har förbättrats i små pågående steg från 87,5% 2004 till drygt 60% idag.

Att kostnaderna upptar 60% av intäkterna gör att det finns mycket förbättringspotential. Så klart lagar t.ex en räls inte av sig själv så någonstans bör det "ta stopp"

DA är 2,11%. Utdelningstillväxten har snittat 15,5% senaste fem åren. Utdelningsandelen är goda 46%. Man har kunnat åtnjuta höjd kupongrivning i 13 år.

Slutklämmen


Jag gillar bolaget och dess verksamhet. Helt ostört kan de tuffa på i 20 år till. Likt Enbridge som äger pipelines över flera stater, äger detta bolag räls över flera stater. Hur lätt och hur stor vilja finns det för en konkurrent att anlägga ny räls 2020 för godstransport. Jag gissar på rätt låg.

Sen 1980 får järnvägsbolag fritt sätta priser och kan därmed undvika konkurs(vilket de höll på att göra innan). Det gör att de kan öka fraktkostnaden och sänka sitt CAPEX. En fördel är också att försäljning sker i endast EN valuta (USD). Det blir enklare och mer förutsägbart med inrikesverksamhet.

För min del lutar det åt köp. 

5 kommentarer:

  1. Har följt den länge, men är mer åt Canadian National Railway.
    Båda bolagen har såväl sina för- som nackdelar och då det rör sig om monpolliknande status samt att de verkar i olika geografier kan man med gott samvete äga båda;)

    http://fermentumvitae.blogspot.com/2019/04/ticket-to-ride.html

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla in ditt inlägg igen Sofolkes. Du gjorde en härlig referens till brädspelet som man nött många gånger :) Tack för länken

      Radera
  2. Tack Myntaren.

    Jag gillar verkligen UNP. Bra analys utav företaget.

    Sofokles jag har med CNI under uppsyn, 1,69% DA, fin låg payout, över 12% dividend growth. Som du säger, båda känns attraktiva på olika marknader.

    Det lutar åt köp för min del med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. CNI är ett perfekt bolag såvitt jag minns, men tyvärr en lite låg ingångs-DA för stunden...

      Radera
    2. Ja exakt, UNP har en betydligt roligare ingångs-DA för stunden.

      Radera