tisdag 28 januari 2020

3M har verkligen problem

Industrikonglomeratet 3M har haft problem i ett års tid. Varje kvartalsrapport har varit en besvikelse






Idag kom deras Q4 och den var allt annat än munter läsning. Tänker inte gå in på några konkreta siffror men låter denna bild visa hur marknaden mottog rapporten







Har nu tidernas köptillfälle uppenbarat sig? Eller är det långtgående problem som hägrar

Jag tror 3M har en svag affärsmodell.

När rörelsemarginalen faller varje kvartal i ett års tid i ett sånt här forskningsfokuserat företag så har man allvarliga fel. Ett sånt här bolag ska inte tjäna pengar på volym. Det ska kineserna göra. 3M ska stå för kvalité som ska kosta lite extra.

Uppenbarligen funkar det inte.

Har länge tänkt slå till på 3M då jag gillar dess fantastiska historik, men jag är inte lika köpsugen längre.

Kan tänka mig att köpa om den faller ännu mer. Ju lägre pris, desto mindre risk.

8 kommentarer:

  1. Ja det var en tungt tapp idag. -5% på redan tappade nivåer.
    Blir att följa det hela, men just nu känns det mera som att det finns andra attraktivare ingångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ITW är långt attraktivare med sitt p/e 23 jämfört med 3m p/e 20. Utsikterna är ljusare och affärsmodellen fungerar

      Radera
  2. Jag tog in en startposition (ca 1/5 av färdig position) tidigare. Försökte få mer igår men för lågt bud. Köper mer vid senare lämpligt tillfälle. Dylikt är perfekt sentiment som jag ser på saken...alla börjar bli rädda...rädslan sprider sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På lång sikt är nog 3m en vettig investering. Kan bli ännu fler köplägen tills de fått ordning på affärsmodellen

      Radera
  3. Jag köpte på mig några till igår när den var ner drygt 5%. Fortsätter ner idag ser det ut som. Kanske köper jag ett tjugotal till innan det får vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv vet man inte om man ska köpa eller låta vara. Jag gör säkert fel vad jag än gör

      Radera
  4. Rekommenderar filmen "Dark Waters" map på detta tema. Det finns risk för att 3M kommer åka på en rejäl smäll i PFAS-skandalen: https://www.cnbc.com/2019/11/20/dark-waters-movie-poses-risk-for-3m-analyst-says.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Ska verkligen se filmen

      Radera