lördag 9 november 2019

Inkomstinvestering och utdelningstillväxt

Många är vi som älskar utdelningar, när det klirrar till på kontot. Helst ska utdelningarna vara frekventa och stora. Man vill ha $$$ nu.

Ska inte raljera för jag är nästan själv likadan, fast bara nästan.

Dock har jag under åren finslipat mina inköp så jag försöker undvika investeringar utan intäktstillväxt. Utan tillväxt, ingen utdelningstillväxt.

En inkomstinvesterare är en person som investerat i aktier vars utdelningar som ska täcka ens kostnader. För den personen är det så klart lockande med hög utdelning.


Direktavkastningen är din inkomst
Utdelningstillväxten täcker inflationen


Inflationsmålet i Sverige och stora delar av världen är på 2%. Det betyder att dina utdelningar måste öka med minst 2% varje år för att inte minska i köpkraft. 

Om du år 1 får en hel pizza varje gång Boston Pizza Royalities delar ut så nästa år får du en slice mindre och året därpå ytterligare en slice mindre. Dock finns det chans till att en stagnerad stamaktie börjar höja utdelningen igen. Än värre är det med preffar, där är det garanterat en förlustaffär på lång sikt.

Utöver inflationen tillkommer en schablonskatt 0,453% och återinvesterad utdelningens courtage om 0,06% (Nordea) och valutaväxlingsavgift (VVA) på 0,5% (utdelningen och återinvesteringen).


Inflation 2,2%
ISK/KF Skatt 0,453%
Courtage 0,06%

= 2,7%

VVA 0,5% (0,25%*2 (utd/köp))

= 3,2%

Det leder till en årlig kostnad om 2,7% för svensknoterade och 3,2% för utländska aktier.


För en inkomstinvesterare måste ett bolag måste alltså ha runt 3% utdelningstillväxt för att inte vara en dålig investering


För utländska investeringar är det ännu viktigare med utdelningstillväxt. Förutom VVA så bör en räkna med valutarörelser. Utländska valutor kan faktiskt bli relativt svagare än den svenska kronan, även om det inte ser ut så i närtid. Utan utdelningstillväxt är det ett direkt hot mot det personliga kassaflödet

Jag har tidigare ägt Boston Pizza och sålt den av den här orsaken. Samma med AT&T vars utdelningstillväxt bara är 2%. Äger fortfarande ett knippe surdegar däribland Orkla som har stampat på samma belopp länge. Dock bedöms utdelningstillväxten komma igång igen nästa år.

För europeiska bolag är det vanligt att en utdelning bibehålls något år. Det är ändå acceptabelt, om det inte blir 5 år på raken.

Hög utdelning brukar betyda låg utdelningstillväxt och tvärt om. Utmaningen blir därför att hitta bolag vars utdelning inte är toklåg men ändå ökande och uthållig.

Min aktieportfölj har en YOC på 4,2% och den genomsnittliga utdelningstillväxten de senaste fem åren var 13,3%.  Det ger ett bra kassaflöde samtidigt som tillväxtkomponenten finns där.

Men....inget är hugget i sten gällande framtiden.

Vi har haft ett decennium av högkonjunktur så även om tillväxten halveras i några år, är det mer än godkänt.

Trots att jag nu kört lite matte i en hel A4:a vill jag ändå avsluta med en klok mening.

...och kom ihåg, det viktiga är inte att slå index, det viktiga är att dina investeringar täcker just dina behov, inte att tävla mot grannen


10 kommentarer:

  1. Ett bra inlägg men.. håller inte med på 3 punkter.
    1. Preffar kan aldrig vara ett dåligt köp så länge du köper in den under inlösens kursen. Kan helt omöjligt vara en förlustaffär eftersom du kammar hem utdelning (oftast över 5%) under tiden du äger den samt att du kan sälja preffarna till minst inlösens värde.
    2. Du glömmer att räkna med price return som är även den är mycket viktig i all investering. Ingen vill se aktiekursen sjunka år efter år. Till slut blir total return lika med 0 och då hjälper det inte med höd direktavkastning eller utdelningstillväxt.
    3. Om du inte slår index med aktier så tycker jag att det är meningslöst att spara i annat än indexfonder på grund av som du skriver gällande om courtage och VVA.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för din kommentar:

      1. Preffar kan vara dåligt om du köper nära inlösenkursen och åren går. Då äter inflationen upp utdelningen.

      2. Jag vet, men för en inkomstinvesterare är läget annorlunda. Det kan bli svårt att övertyga en 60+ att växla över från Altria, Philip Morris och AT&T till netflix, google och amazon och börja sälja av varje månad för att täcka räkningarna.

      3) Jag vet din åsikt. Se svaret på 2)

      Radera
    2. 1. Inte riktigt sant. Du har 2% inflation vilket innebär då minst 3% kvar som utdelning. Varför tror du att många stora kända utdelningsjägare har stor del av portföljen i preffar?
      2. ?. All typ av investering vare sig du är utdelningsinvesterare eller inkomstinvesterare så handlar det om att dina besparingar/investeringar ska växa år efter år och då är totalavkastningen det viktigaste av allt. Inte utdelningsmängden. Du kan inte säga emot i detta för då är du den första.. Säg någon investerare som inte bryr sig om totalavkastning??

      /Leva drömmen

      Radera
    3. 1. Preffar är bra om du kommit in billigt, dåligt om du är nära inlösenkursen. I din kalkyl äger man bara en preff ett år. Antaget köp på inlösenkursen så år 2 har du bara 1% kvar som utdelning och år tre går du back. Jag hoppas att min poäng har gått fram. Är inte helt säker

      2) Varför tror du många 60+:are har AT&T och Sampo i portföljen? Det är knappast för att trimma upp totalavkastningen. Sök på income investing.

      Jag förstår att det är avlägset tankesätt för dig som håller på med teknisk analys och stirrar på kurser. Det finns fler aspekter på aktieinvestering. Nu är jag själv inte en förespråkare av income investing men jag har full förståelse för de som väljer den.

      Radera
    4. Det totalavkastningskurvorna du kollar på inte tar hänsyn till är återinvesterad utdelning. Det är det som ger fart på portföljen, trots att man sitter med aktier som AT&T

      Radera
    5. 1. Ja du är rolig. Jag hoppas verkligen du inte är ekonom för du har helt fel angående matematik och ekonomi. Du har utdelningar från en preff varje år om du inte visste det och inte bara första året som du tror vilket innebär att du har 5% varje år..
      2. Varför pratar du om AT&T, Sampo mm. Jag har aldrig nämnt dessa bolag. Jag tog upp price return som en viktig del i allt investerande vare sig det handlar om fonder eller aktier och är en stor del om du kommer att gå plus eller minus med dina investeringar = total return.

      Total return = Price return (aktiekurs) + alla återinvesterade utdelningar dvs ränta på ränta!! Jag tror att det är du som bör läsa på lite vad dessa ord innebär.

      Total return som visas på Seeking Alpha och tex Investors, Latours hemsidor tar hänsyn till återinvesterad utdelning = total return (totalavkastning).

      Ha en fortsatt trevlig kväll

      /Leva drömmen


      Radera
    6. 1. Så klart utdelningar kommer från preffen varje år, men värdet av utdelningarna minskar i takt med inflationen. Det var poängen. Har aldrig påstått att utdelning bara komemr första året. Tror du driver du med mig.

      2. AT&T och Sampo är exempel på bolag som presterar dåligt i totalavkastning men ger hög utdelning. Känner till att du inte nämnt dem, lustigt att du trodde det?

      Angående totalavkastning så ska jag erkänna att jag hade fel, trodde inte att återinvesterad utdelning ingick där.

      Önskar dig en trevlig kväll och ta dig en lugnande promenad i vinterkylan.

      Radera
    7. Sen borde du ha lite lägre svansföring med tanke på dina tidigare analyser

      Radera
  2. Bra inlägg Myntaren.
    Anledningn till att jag äger preffar är just för stabiliteten kring en hög utdelning som en balans i portföljen. Att köpa dessa när de ligger i bra kurs förhållande till inlösen är viktigt, samtidigt som typen av preff är väldigt viktig med. Kolla bara hur det gick för Oscar Properties tex.

    Rent långsiktigt kör jag hellre med aktier som håller en lägre utdelning men som kontinueligt höjer den i samband med att de visar en god utdelningstillväxt och sunda framtida investeringar.

    Keep up the good work!

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dennis. Är helt enig med dig om att dessa i bra kurs är avgörande. Själv hoppade jag in för sent och har sålt av den anledningen. Får ta rygg på dig nästa gång det blir bra köplägen. Att hålla sig till rätt pref hade du ett bra exempel på.

      Trevlig helg!

      Radera