lördag 16 november 2019

Är bolagen bra på att förvalta dina pengar?

Sent 1500-tal beslöt en grupp investerare i Nederländerna att samfinansiera en handelsresa (skepp+personal) för en seglats till Ostindien tur och retur.

Affärsmodellen var enkel. Kryddor behövs i Holland. Kryddor finns i Kina. Vi samfinansierar detta och kan få dubbelt upp av insatt kapital när de kommer tillbaka. 

De skulle nog bli väldigt missnöjda om de satsat 100 Nederländska gulden och fick tillbaka 50 gulden vid hemkomsten. 

Jag kollar på morningstar.ca på ett kanadensiskt bolag. Varje kolumn motsvarar ett år.




Här har bolaget tryckt ut nya aktier och värdet på aktierna har minskat. Företaget har alltså begärt in nya pengar av marknaden. Vid en lyckad hantering av de pengarna borde företaget ha skapat värde.

Ett annat kanadensiskt bolag har lyckats bättre.




Antalet aktier har tredubblats medan bokförda värdet dubblerats. 

Ett amerikanskt bolag. visserligen 5-stjärnigt har lyckats bra.




Antalet aktier har minskat över tid. Ett återköpsprogram är pågående. Samtidigt har det egna bokförda värde per aktie nästan tredubblats. 

Den här lilla inblicken i antalet aktier och bokfört värde är inte hela sanningen och det finns säkert bättre exempel på att mäta lönsamhet men det är bara ett litet enkelt tankeexperiment.

Begrepp och nyckeltal som totalavkastning, ROE och ROIC är användbara och själv ska jag börja kolla mer på dem.

Exemplet har inte tagit med utdelningar som är en betydande del av avkastningen i de två översta, dock är poängen ändå att värdet på pengamaskinen minskar över tid är inte bra, en trasig sedelpress.

3 kommentarer:

  1. Jag är oerhört dålig (tyvärr kan det nog benämnas ointresserad) av aktieanalys. Nästan så att jag skäms faktiskt, kan ju anses direkt oansvarigt. Däremot är jag bra på att analysera stora informationsmängder och dra slutsatser därav. Har planerat ett inlägg om min AKTIEANALYS vid tillfälle faktiskt.

    Kortfattat kan det väl beskrivas som att jag tillämpar outsourcing till de som behärskar konsten bättre. Till dig kanske exempelvis :)) Eller till ETF innehav,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer din blogg och ser fram emot inläggen!

      Radera
  2. Tjenare Northernlight.. är smickrad över din komplimang men jag är dessvärre bara en hobbyekonom som försöker förstå lite mer. Jobbar med teknik om dagarna men har lite ekonomi både från högskolan och jobbet då man drev eget bolag. Tycker det är extremt kul att försöka analysera aktier :)

    SvaraRadera