tisdag 6 augusti 2019

De defensiva alkoholtillverkarna Altia Oy och Arcus

Fick upp ögonen för spritaktier när aktietjuren Hernhag bygger indexportföljer. Lockas av bolagens konjukturokänslighet. Vin- och sprit funkar i alla tider.

Arcus


Arcus har sin bakgrund i det norska sprit- och vinmonopolet men vid avregleringen köptes detta av det bekanta Ratos. Ratos sålde detta relativt sett välmående företag och det noterades. Här är vi alltså nu.

Arcus har bland sina 100 produkter en del legendariska drycker bland annat kändisen gammeldansk och akvavit.





Arcus uppvisar en rätt stabil ökning av omsättningen. Vinsten är rätt slagig och den har nyligen börjat med utdelningar. Arcus har som mål att dela ut 50-70% av vinsten.

Sverige och Norge är största marknaderna. Där blir det sen ett tapp till Danmark och Finland.

Rörelsemarginalen är 12% och trenden är fallande. Handlas i skrivande stund till p/e 14,7

Balansräkningen är stabil med en skuld på 0,22 av EBITDA

Största ägare är Canica AS som äger 42% av bolaget. Canica ägs av Stein-Erik Hagen och hans invetmentbolag äger betydande andelar i Rimi, Komplett, Orkla och Järnia.

DA är på 4,3%


Altia


Altia oy är ett finskt bolag grundat 1888 med bland annat starka varumärken som Koskenkorva och O.P Andersson i portföljen.







Altia har lite kortare historik på börsdata men omsättningen minskar över tid. Rörelsemarginalen är runt 7% och trenden är stigande. Skuldsättningen är rimlig på 0,84 av EBITDA. 

Mer än halva omsättningen kommer från Finland och Sverige på andra plats. 

Finska staten är största ägaren med 36% av aktierna.

DA är på 5,17% och p/e på 17,5


Konklusion


Alkohol är en vara som har stadig efterfrågan i såväl krig som fred. Det gör spriten till recessionsäker. Tyvärr är det en del som inte klarar av alkohol och blir beroende och av den anledningen är det tragiskt men jag har inga moraliska problem med att äga alkoholtillverkning. 

Inget av bolagen är helt perfekt men gott nog givet den goda utdelning som kan håvas in i maj månad varje år. 

Gillar dess konjukturokänsliga verksamhet så jag kan tänka mig att båda bolagen för en liten plats i portföljen med en halv procent vardera.



6 kommentarer:

  1. Helt rätt Myntaren, såg du hur Carlsbergs rapport blev idag? Känns som en tydlig signal :) Det är ungefär som min investering i McDonalds. Jag har inte ätit där på årtal men som investering ser jag den som positiv. Samma fall här!

    Ska kika in dina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade missat Carlsberg men vilket fart det blev i och med rapporten. Carlsberg har lite låg DA på 2,15% men den lär väl också öka i takt med tillväxten. Har kollat lite på mcd efter att du köpte den och blev förvånad att de ännu uppvisar tvåsiffrig tillväxt. Imponerande

      mvh

      mvh

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Äger både Altia och Arcus. Två defensiva aktie och två uppköpskandidater. Under tiden de finns på börsen kommer utdelninigen att ticka in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säker så, de blir väl ett lätt byte för Diageo eller liknande jättar

      Radera
  3. Två bra företag som jag själv gärna skulle ha i portföljen, äger redan Kopparbergs och Diageo. Jag har inte tittat närmare på Arcus eller Altia då jag fått bilden av att de kanske har en något äldre målgrupp för sina varumärken och att det kan bli en nackdel på längre sikt. Men jag ser nu att det finns gott om starka varumärken i båda portföljerna. Har du lyssnat på avsnitt nr 24 av kvalitetsaktiepodden? De går nämligen igenom båda dessa bolag (men jag minns inte slutsatserna, jag skulle själv behöva lyssna om det avsnittet!). Sedan avsnittet släpptes är Altia ner 2 % och Arcus ner 15 % (och mitt stackars Kopparbergs ner 32 %...). Vad säger du om att Altia har en krympande omsättning, minskande vinst och hög utdelningsandel samtidigt som vinstmarginalen sjunker?

    SvaraRadera