måndag 26 augusti 2019

Köpte Caterpillar

Caterpillar (CAT) har jag spanat på ett tag. Nu kom stunden då jag slog till. Köpte en startposition på $115 styck.



Industribolagen börjas mattas av i detta sencykliska/pre-recessionsläge som nu råder.




Det kan hända att Cat faller ännu mer och då är jag beredd att köpa ännu fler. Det som fungerar som krockkudde nedåt är den relativt saftiga DA:n om 3,56%.

CAT har faktiskt blivit en utdelningsaristokrat i år med 25 årliga utdelningshöjningar. Det är bra gjort för ett cykliskt industribolag. Tillsammans med ITW och GD kommer detta industribolag att ha en given plats framöver i mitt myntverk.

Utdelningstillväxten har snittat 13% senaste fem åren. Det kommer nog inte att inträffa på ett tag igen, snarare >5% och <8%.

Även Alfa Laval införskaffades och har samma pressade värdering.

Egentligen är jag emot att ha cykliskt i portföljen då jag vill vara säker på att ha kontinuerliga utdelningar. Samtidigt väljer jag de cykliska med omsorg. Det gäller också att plocka in cykliskt när de är ratade.


2 kommentarer:

  1. Komiskt jag har också tittat en längre tid på CAT.
    Har inte bestämt mig om jag ska köpa CAT eller 3M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två själar, samma tanke :)
      3M och CAT är båda bra bolag. Ska nog lyfta in 3M och Pepsico framöver.
      Har riktigt svårt att bestämma mig vad som ska köpas ibland.
      Just CAT gynnas av framtida infrastruktursatsningar samt gruvdrift. Dessutom ett starkt varumärke.

      mvh

      Radera