fredag 26 juli 2019

Veckans inköp

I veckan har följande inköp gjorts:

  • SEB
  • Stora Enso R (ny)
  • Novo Nordisk (ny)
  • Allianz (ny)

SEB är den enda av storbankerna som fortfarande går bra och inte blivit fälld i någon penningtvätt. Man kan säga att kursen inprisar en sådan skandal. Utdelningen har även växt med 17% i snitt under en femårsperiod. 

Stora Enso lyftes in då jag vill ha ett tredje skogsbolag. Vettig DA, goda framtidsutsikter. Låg utdelningsandel. 

Generellt så är skog och bank väldigt kallt hos investerarna just nu. Jag tänker som aktiestinsen. "När Stockholmarna säljer då köper smålänningarna" 

Novo Nordisk har jag haft tidigare men fick återigen en plats i portföljen. Den har stark medvind i ryggen då allt fler blir fetare och drabbas av diabetes. DA är lite låg men kvalitét kostar. Har högre förväntningar på tillväxt här

Allianz blir mitt andra försäkringsbolag. Äger Sampo sen tidigare och Allianz blir ett bra komplement. Företaget har god utdelningstillväxt och ett starkt varumärke som ger en liten vallgrav i en annars marginalpressad bransch.

Samtliga bolag uppvisar en tvåsiffrig utdelningstillväxt på ett femårssnitt. Historisk prestation är ingen garant för framtida utveckling. Alla bolag har en A-klassad balansräkning, utom Stora som har BBB-.

Har valt att avvakta med AbbVie ett tag. Kursen är fallande om man ska se till trender och känner mig inte stressad att plocka in den. 

2 kommentarer:

  1. Har alltid varit skeptisk mot Abbvie och det har aldrig känts bra i maggropen att äga dom. Hursomhelst köpte jag i dippen likt andra med skeptism men sålde snabbt igen när jag såg att den var på väg ner. Det blev lite plus men kunde likt väl avstått den affären. Jag får börja lära mig att lyssna mer på min magkänsla. Köp inte skiten! :) /Jocke

    SvaraRadera
  2. Tjena Jocke. Tycker Abbvie har tydlig riskprofil. Det är många frågetecken som ska bli utropstecken innan nuvarande intjäning ska kunna bibehållas. Gissar på en utdelningssänkning inom 5 år. AbbVie ska ner en bit innan.

    mvh

    SvaraRadera