söndag 24 mars 2019

Utdelningsveckan som kommer

Nästa vecka regnar pengarna in från skyn. 6 bolag bombarderar mig med pengar.






SCA, Axfood, Castellum, Hufvudstaden, Brookfield infrastructure/renewable delar ut. Har tänkt börja sikta på högre DA på mina framtida investeringar. Där tänker jag ta rygg på Sveriges främste investerare genom tiderna. Lennart Aktiestinsen Israelsson.

Aktiestinsen som jobbade på SJ som konduktör, läste börskurser på hans raster. Köpte 5 st Sandvik-aktier vid unga år, följde sin strategi och blev 101 år gammal och hans aktier var värda 150 mkr vid hans hädanfärd.

Man behöver inte vara ett geni eller födas med silversked i mun för att lyckas, det krävs att man har rätt psyke. Kan följa en strategi och vara kall. Sälj inte bara för att börsen rasar 10-60%. Skit i börskursen, bortsett från köpetillfället. Alldeles för ofta läser man någons jämmer vars aktier ligger 5% under index efter tre månader. Då har man inte rätt mentalitet för att investera i aktier. Är man så fixerad vid kursen ska man nog ta ut pengarna och sätta dem på ett räntekonto, eller köpa indexfond (om det nu hjälper).

Aktiestinsen sa också att DA bör var mellan 3-6%. Där har jag varit lite "dålig" då jag satsat mest på utdelningstillväxt, har tolererat DA på 1-3% alldeles för länge. Jo det kommer förmodligen att löna sig om 10 år, men det är då det. Ska nu styra om så att 2/3 blir inom stinsens DA.

Likt Aktiestinsen började jag också med 0,0 kr. Nu börjar min pengamaskin att glida mot det självspelande pianot. Utdelningarna täcker en stor del av det jag brukar investera vid löning.

Kommande vecka kommer följande inköp att göras:
  • Castellum
  • Nobina
  • Royal Bank of Canada (Ny)
  • Brookfield Renewable Partners
  • EPR Properties (Ny)

Som en liten notis kan tilläggas att Aktiestinsen donerade en stor del av sin portfölj till en stiftelse som ska gynna forskning och individers utveckling. Det är beundransvärt. På samma sätt skulle nog jag göra om jag hade sådant överskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar