tisdag 26 februari 2019

Genomsnittlig utdelningstillväxt

Roade mig med att peta in utdelningshöjningar i mitt fina excelark för att räkna ut genomsnittlig utdelningstillväxt (GUTV). Utdelningstillväxten är långt viktigare än hög DA men så klart är det bästa både och.





Min aktuella GUTV är 6,93%. Det är jag ganska nöjd med. Har ett mål om att nå minst 5% för portföljen som helhet årligen.

Utdelningstillväxten är bland den viktigaste faktorn i min investeringskompass. Den visar vägen var fortsatta investeringar ska läggas och vilka som ska fasas ut.

Ett riktigt sänke var Skanska som kapade utdelningen med 27% på något oklara grunder. Där kommer jag inte att lägga några nya frön, ty fröna gror så dåligt där.

Illinois Tool Works och Texas instruments ökade utdelningen med 28 respektive 24%. Riktigt fint. Då ligger DA på ca 2,7%, så är det när det osar kvalitet.

På hemmaplan visade SCA dickeviken och pumpade ut en utdelningstillväxt om 16,6%. Castellum strax efter med härliga 15%. Latours fina 11% är värda att nämna. Dessa godbitar har en aktuell DA om 2-3,5%. Kvalitetsstämpel även här.

DA är oftast för låg för att locka en utdelningsinvesterare. Men de här bolagen ska man vara beredd att tanka när den globala konjunkturen dyker.

Mina telekombolag växer med 2% och det är väntat men för lite. Har dom enbart för att få in kassaflöde i portföljerna. De får framgent vara små innehav.

Det finns en intressant skribent på seekingalpha.com som heter Greybeard retirement. Han är inne på samma linje som jag börjar komma fram till. Kortfattat kan man säga att det ska vara finansiellt sunda bolag (kreditrating minst A), DA minst 4%, recesionsresistenta och ha en tillväxt åtminstone i linje med inflationen.

Har inte exakt koll på hans innehav men han vurmar för kandadensiska banker. Bank of Nova Scotia och Royal Bank of Canada är i hans portfölj. Klart är också att har man helgrått skägg kanske en DA på 1,5% är för långt i framtiden innan den börjar ge OK DA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar