torsdag 18 oktober 2018

Trimma ner lånet

Här nedanför sammanställs de bolåneräntor bankerna erbjuder denna månad, skärmdump tagen från Avanza



Jag ligger själv på 1,5% på mitt bolån, detta fick jag efter att jag förhandlat till mig lägre ränta. Har mitt lån hos Handelsbanken och de är ju dyrast i klassen.

Spartips 1: Kolla in hur snitträntorna ligger till hos bankerna och jämför månadsvis.

Spartips 2: Det går att förhandla ner ytterligare under snitträntan. Se till att ha vassa argument. Det räcker oftast inte med att ringa in och säga att du vill ha lägre ränta, motivera.

Spartips 3: Banker vill att du ska ha alla lån hos dem. Köper du ny bil och tar ett värdelöst vw-lån eller liknande, gå med lånet till din favoritbank och fråga vad de kan göra på det. Fick själv ner räntan ordentligt när jag använde följande dialog:

- Bankiren "Varför ska jag sänka räntan, du har ju redan så låg?"

- Du "För att jag är stamkund hos er, vill inte byta bank så jag tänka du kunde trimma ner räntan lite"

Funkar inte det

-Du "Har kollat runt och mina kollega/bekant/kusin/mormor som också är kund hos er, har lägre än mig"

-Bankiren "Ok för att bevara sämjan mellan er så"

Bolåneränteförhandling är som en vanlig löneförhandling. Slipa på argumenten lite innan. Tänk på att det finns många aktörer att välja mellan, men hota inte, gör det mer subtilt med lite finess. Visst kan man spela ut bankerna mot varandra, men det är verkligen det sista esset i skjortärmen jag hade dragit. Jag som har Handelsbanken har en personlig kontakt med samma bankir, vill inte rasera en relation med hot, man vinner som sagt på fingertoppskänsla och finess i längden. Bara vara tydlig att man vill vara kund hos er och att du gärna samlar alla lån där för att får bättre överblick, men ta upp räntan i nästa andetag.

Bankerna känner till konkurrenssituationen och vill behålla dig som kund, du har trumfkortet på hand. Tänk på att det kan skilja sig mycket mellan fall till fall. Om du har väldigt höga lån och lite tillgångar kan det bli svårare men inte omöjligt pruta lite grann.

Har du medelstora lån och dessutom lite tillgångar, kan banken nog trimma ordentligt.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar