fredag 21 september 2018

Nordea vs Avanza - Nordamerikanska aktier

Fortsätter min serie där jag låter storbanken Nordea utmana Avanza i frågan om kostnader vid aktieköp och aktieutdelningar. Kommer att jämföra transaktionskostnader som courtage och valutaväxlingsavgift (VVA)


Här blir man lurad in i en fälla




















En Realty kostar 1,15 USD hos Avanza vilket är cirka 10 SEK. Här plågas man av den förödande VVA på 0,25%. Både vid köp, sälj och vid varje aktieutdelning! Hos Nordea kostar en Realty också runt 10 SEK, VVA är magra 0,03%.

Eftersom Nordamerika även består av Kanada också ska jag även jämföra de avgifterna

Sammanställning


Avanza Nordea
USA Minimicourtage 1 USD - 0,25% 1 USD - 0,06%
USA Valutaväxlingsavgift 0,25% 0,03%
CAN Minimicourtage 1 CAD - 0,25% 1 CAD - 0,06%
CAN Valutaväxlingsavgift 0,25% 0,04%
FIN Minimicourtage 0,95 EUR - 0,25% 1 SEK - 0,06%
FIN Valutaväxlingsavgift 0,25% 0,02%

Summering


Nordea är långt billigare än Avanza i både courtage och den för utdelningsinvesteraren den viktiga VVA. Medan Avanza dränerar sina kunders sparpengar genom ockerbeloppet 0,25% i VVA. Vid varje aktieutdelning sker en kursväxling. Är VVA 0,25% som i Avanzas fall så kommer de med tiden att äta upp en stor del av din utdelning, rena mardrömmen för utdelningsinvesterare.



För att inte ge en helt missvisande bild så har Avanza de kända courtageklasserna. Så du kan få ett courtage mellan 0,25% till 0,079% om du bänglar lite med inställningarna varje dag och vid köpen.

Värt att notera att Nordea har samma avgifter för hela Nordens börser, det är minimicourtage 1 SEK eller 0,06% men VVA skiljer sig åt lite grann.

Även vid Nordamerikanska börsen är det 6-10 gånger billigare att handla och äga aktier hos Nordea än hos Avanza. Med den här vetskapen är jag helt säker på att jag gjorde rätt när jag flyttade över KF:n till Nordea.

Lägg till att Nordea betalar tillbaka källskatten någonstans mellan direkt och 6 veckor, jämfört med samtliga konkurrenter där det tar 2 år, så är det solklar knockout-seger vi pratar om.

Dock har Nordea en ej färdig handelsplats behäftad med en rad fel, bland annat beräknas avgifterna fel vid köp och sälj, lyckligtvis bara vid presentation, så dem kan man ignorera. Det som gäller vid själva köpet är aktuell prislista.

Det ska bli intressant att se om Avanza, Nordnet och storbankerna tar upp kampen mot Nordea, det tror jag kommer att hända, för annars kommer de att tappa kunder. För nätmäklarna kan det vara ödesdigert med kundförluster. Frågan är bara vad de ska tjäna pengar på? I Avanzas fall verkar huvudintäkten för stunden vara valutaväxling.

Kampen kommer nog att stå om courtaget, valutaväxlingsavgiften hamnar sällan i fokus och det finns i Avanzas fall ingen anledning att sätta upp den på prislistan.

Detta skrevs den 21:a sept 2018. När du läser detta kan förutsättningarna ha ändrats.

9 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant jämförelse. Trist med den dyrare valutaväxlingsavgiften på Avanza. Hoppas det bara är en tidsfråga innan avanza sänker den avgiften. Några inom bloggvärlden verkar ju ha flyttat sina pengar till Nordea nu. Kan ju hoppas avanza lyssnar in trenden och sänker avgiften.

    Mvh VER

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också VER. Avanza har ju den bästa plattformen, där vill man gärna vara, men inte till vilket pris sm helst

      mvh

      Radera
  2. Jag skickade meddelande till Avanza angående detta och frågade om de skulle ändra priserna i framtiden. Vi får se om jag får något svar. Mycket bra att du tog upp det!

    Mvh Z

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Z. Meddela mig gärna om du får svar. Vore intressant att vet om de har en plan. Tror dock inte att man får veta sådant som ingår i deras strategi.

      mvh

      Radera
  3. Hej intressant serie. Själv bytte jag förra året från Avanza/Storbanken till Nordnet helt p g a att räntorna blev lägre: https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2017/10/utdelningssmalanningen-byter-banker.html

    Just belåningsräntorna verkar dåliga hos Nordea? Ett nytt avsnitt för dig!

    Jag funderar ändå på att öppna kompletterande konto hos Nordea för billigare handel i vissa regioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant där Utdelningssmålänningen. Tror man får bäst resultat om man som du har olika konton hos olika banker.
      Okej så Nordnet har bästa förmånerna för belåning. Är själv (ännu) inte belånad så jag har ingen koll på det, men bra förslag

      mvh

      Radera
  4. Bra presentation myntaren!

    Som sagt är Nordeas plattform deras stora nackdel, även belåningen men där kan man lösa detta genom att använda Nordnet för belåning och hålla sig till Svenska aktier där.

    Som tur är kan man dock få fram det mesta av informationen genom att snickra i Google sheets. Men jag tror Nordea blir bättre på sikt.

    SvaraRadera
  5. Tror också Nordea kommer att fixa till plattformen. Okej så nordnet har bra lånevillkor. Bra att veta. Tack för kommentaren och insparken i Nordea Investmentbolagsinvesteraren.

    mvh

    SvaraRadera
  6. Hej, kör med Nordea, Avanza och Nordnet och skulle egentligen vilja har färre depåer :) MEN Nordea har extrema FX påslag på utdelningar, får ut ca 1% mindre jmf med Nordnet och Avanza -> köper inte utdelningsaktier via Nordea eftersom lägre courtage äts upp snabbt av lägre utdelning. Detta är jag 100% säker på eftersom jag har AT&T i alla depåer (för att testa). Kommer också sälja och köra mindre poster för att vara helt säker hur det ligger till. Efter min analys kommer jag ta beslut om hur Nordea ska fasas ut.

    SvaraRadera