söndag 16 september 2018

Inköpslistan klar för kommande veckor

Fick loss lite pengar från fonder som jag sparat till ett tillfälle som inte infann sig. Tanken är att öka i existerande innehav. Kommande veckor kommer följande inköp att göras:


Inköpslista v38:
(påfyllning i befintliga innehav)

4 st Investor
10 st Latour B
20 st Telia Company
13 st Castellum
3 st Microsoft
8 st AT&T
5 st Realty Income
3 st Johnson&Johnson
7 st Sampo
5 st Pfizer
2 st General Dynamics



Inköpslista v39:
(a.k.a löningsvecka)

25 st Bank of Nova Scotia (BNS).


Utdelningarna från Microsoft och JNJ trillade in denna vecka. Nästa vecka kommer Main Street Capital och Realty att dela ut, slutet av den veckan kommer Castellums utdelning. De kommer att sättas in i BNS.

AT&T har jag varit lite rädd för gällande skuldsättningen efter fusionen med Time Warner. Kikade på balansräkningen och räknade på kassaflödet. Det är ingen fara. För att utdelningen ska vara hotad måste räntorna på företagets lån upp till 9%. Kommer inte att hända i närtid. Räntorna ligger nu på 4,4%. Utdelningsandelen kommer dock att öka till 60% som en följd av fusionen. VPA beräknas bli $3,50 medan utdelningen nu ligger på $2/aktie.

Sampo är ett av mina favoritinnehav. Nalle Wahlroos med sitt Nordea och alla försäkringsbolag köpte häromveckan in sig i Intrum. Intrum är ett företag jag kan tänka mig köpa. Jag och nallen tänker likadant.

Microsoft och General Dynamics har lite låg DA för stunden. 1,48% och 1,86%. Det hindrar mig inte då andra bolag jämnar ut det. Sampo och AT&T har närmare 6% och Realty 4,6%

Hade först tänkt plocka in Pepsi som ett nytt inköp, men jag kollade på siffrorna och det är inte imponerande. Den är känd som en så kallad SWAN-aktie, sleep well at night. Tyvärr är det ingen omsättningsökning, har nog med sådana aktier, t.ex AT&T.

Är sugen på att plocka in något konsumentbolag likt Procter&Gamble, 3M och Colgate&Palmolive men jag har ännu inte blivit övertygad. De verkar som många av de bolagen saknar tillväxt. De saknar vallgrav, i en allt hårdare konkurrens om konsumenterna pressas priserna och marginalerna på lätt-tillverkade produkter.

2 kommentarer:

  1. Detta var en riktigt fin inköpslista med fin utspridning av utdelningarna. Förhoppningsvis hänger både Sampo och Latour på med halvårs- eller kvartalsutdelningar.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tjena Investment och tack för de rosande orden om inköpen. Hoppas att de börjar dela upp utdelningen likt investor. Investor motiverade det med att deras innehav hade börjat dela upp.

    mvh

    SvaraRadera