tisdag 3 juli 2018

Omplaceringar samt ny valp i rävlyan

Har uppdaterat innehaven och där kan du ser att Investor numera upptar 20%. Har toktankat där då jag fått loss mycket pengar från annat håll. Det är ingen dum investering på 361 kr då den uppskattas vara värd mycket mer. Dessutom gillar jag innehaven skarpt. Skulle lätt kunna tänka mig direktägande i de flesta. Men handlar dem gärna till en rabatt.

Dock ska man ha klart för sig att även om Investors innehav just nu är välskötta så har det inte alltid varit så, vem minns ABB-skandalen då den tidigare rosade Percy Barnevik tömde kassan på extrema belopp genom mystiska pensionsavtal.

Har fullt förtroende för Wallenbergs-sfären. Är de inne på 4:e generationen nu?

Jag kommer dock inte att öka i Investor på ett tag nu, utan öka i andra innehav så att andelen går ner.

Dammade till på ett knippe Novo Nordisk som jag länge haft under luppen. Företaget behöver nog ingen närmare presentation men det är ett gigantiskt läkemedelskonglomerat (störst i Norden) som har sin nisch mot diabetes.

Bildresultat för novo nordisk

Jag gillar läkemedelsbolag, det gynnas av megatrenden åldrande befolkning. Novo Nordisk har en föredömlig balansräkning, skulderna är 0,5% mot värdet. Dock är Novo Nordisk lite övervärderad men får köpa fler om den kommer ner i värde och framtidsutsikterna inte är alltför mörka.

Jo jag har även börjat använda andra aktörer än Avanza där jag varit trogen i 15 år. Har nu konto hos Nordnet och Degiro.

Det som förvånade mig var att Avanza var mycket billigare än Nordnet i courtage i danska aktier. Har inte kollat på prislistan Nordnet var 3 ggr dyrare.

Degiro är baserade i Holland och har intressanta marknader du kan handla på. Ser det som en riskspridning att ha lite utspridda investeringar ifall Putin atombombar Stockholm, då finns lite pengar kvar på annat håll.

Stötte på en lite irriterande grej med Degiro, det var lätt att skapa ett konto, men vid skapandet, var du tvungen att göra en insättning för att komma vidare. Det gjorde jag, sen kom nästa steg vid skapandet av konto. Där skulle man skicka in en bild på sitt pass och ange giltighetsdatum och passnummer.

Mitt pass har precis passerat giltighetsdatum varpå jag inte kom vidare i processen. Kunde alltså inte komma åt mitt konto p.g.a. detta. Då angav jag ett falskt giltighetsdatum bara för att komma vidare. Inte bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar