onsdag 13 juni 2018

Nya trenden inom telekom, köpa innehåll

AT&T fick godkänt på den planerade fusionen med Time Warner.

Det verkar vara en trend inom telekombranshen just nu med så kallade vertikala fusioner. Comcast är med och budar på Century Fox, här i Svedala vill Telia köpa Bonnier där bland annat TV4 ingår.

Är aktieägare i både AT&T och Telia. Är svagt skeptiskt till planerna men jag hoppas de har mer koll än vad t.ex jag har. Det känns lite grann som ett beslut taget av det riktigt gamla gardet, då TV fortfarande var framtiden.

Det yngre gardet kollar väl inte ens TV längre? Så särskilt framtidssäkert är det nog inte. I dessa tider då vem som helst kan få innehåll vad det som man är intresserad av för stunden verkar ligga mer rätt i tiden.

Telia har ju övergivit sina östliga expansionsplaner och då ser man en möjlighet att växa vertikalt istället, en ren slump att det sker samma idé hos flera telekomleverantörer samtidigt? Eller hade Telia slut idéer och följde storebror.

Som aktieägare hade jag sett telekom som en renodlad infrastrukturtänst med tjänster runt i kring. Telekom i sig är en lönsam och konjunkturstabil verksamhet som jag gillar.

Dock är jag inte helt skeptisk till innehållsköpen, åtminstone inte för AT&T:s fusion, där ingår t.ex populära HBO i Time Warner, och Time Warner har ett stabilt kassaflöde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar