torsdag 17 maj 2018

Planerade inköp i aristokrater och semi-aristokrater

Kommande två veckor kommer jag sannolikt att tanka aktier, mer Investor A, det är inget konstigt. Investors DA är medelgod på 3,19%. Utdelningstillväxten kan estimeras till 9% och med en genomsnittlig utdelningsandel på 20% finns det marginal till både tillväxt och fortsatt utdelning.

Jag gillar Investors innehav. Det är verkstad, det är medicin, bank, telekom, sällanköpsvaror samt en del onoterat. Det onoterade är mycket medicin vars defensiva egenskaper jag attraheras av. Det är spritt över flera valutor, Wärtsilä handlas i euro, AstraZeneca i pund, ABB i schweizisk franc och nasdaq i USD. Många av innehaven exporterar till USA och gynnas av stark USD.

Det andra bolaget är egentligen skrämmande men på samma sätt mer trygg än någon annan aktie. Microsoft har en fjuttig DA på 1,73%, men utdelningstillväxten är 12,7% årligen. Det är nästan hugget i sten, så stabilt är bolaget. Utdelningsration är på sansade 53%. De har inte sänkt utdelningen på 14 år. Microsoft kommer att pressa ut sedlar över ägarna i många år framöver. De har visat sig duktiga på att bemöta konkurrensen och sitter på långa avtal mot stora kunder.

Microsoft ska även in i barnens portföljer denna gång, nästa månad får de kanske Apple.

De två ovan sprayar ju inte utdelningspengar över mig på kort sikt, det är givetvis på lång sikt jag ska skörda frukten. För att balansera upp det ska jag även fylla på med de två nämndas motpol.



AT&T med sin sanslösa DA på 6,19% har en fjuttig utdelningstillväxt på 2,2%, p/e på 6,49 men en sansad utdelningsratio på 58,5%. AT&T är en utdelningsaristokrat som inte sänkt utdelningen på 33 år. Kursen är pressad pga missnöje med dess uppköp av Time Warner. Det AT&T vill är att ge dess produkt DirecTV till hela nord- och sydamerika med Time Warners innehåll, där bland annat HBO ingår. Går affären igenom kommer AT&T bli mycket skuldsatt. Men där kan man lita på att de har koll, det är ett gigantiskt företag med ekonomer som beräknar alla scenarion.

Har kikat på norska bolag i och med syttonde maj som firas imorgon hos avanza, det tackar vi för, men jag har inte hittat något tillräckligt intressant att köpa.

Visst, US-dollarn är relativit dyr nu, men inte rekorddyr.

Har jag fått en stroke eller låter det vettigt?

2 kommentarer:

  1. Microsoft (MSFT) är dessutom ett av två bolag på den amerikanska börsen som har en AAA-rating.

    SvaraRadera