torsdag 3 maj 2018

Att värdera Master Limited Partnerships (MLP)


Vattenkraftverk av det lite äldre snittet

MLP är en speciell bolagsform som skiljer sig från ett vanligt aktiebolag. Den kanske närmaste svenska motsvarigheten är kommandit- eller handelsbolag.

Inlägget syftar till att ge mig en första förståelse för bolagsformen. Dels för att jag själv äger lite andelar(units) i MLP-företaget Brookfield Renewable Partners LP (BEP) och dels för att om man kollar på siffrorna i redovisningarna så verkar många av dessa företag, även REIT:s, dela ut mer pengar än de får in i verksamheten.

Till att börja med kallas aktier inte för aktier, det är units, jämförbart med andelar. Således är ägaren andelsägare och inte aktieägare. Utdelningar kallas distributions.

Medan vanliga företag är mer fokuserade på balans- och resultaträkningar, är MLP kassaflödesorienterade. Bolagsformen gör det möjligt att skattefritt skifta ut kassaflödet direkt till andelsägarna men de är tvingade att skifta ut nästan allt. Denna direktåtkomst till kassaflödet ska attrahera investerare.

Tillväxt finanserias genom externa lån, och blir därför mycket beroende av kapitalmarknaden och att företagets distributioner växer över tiden. Då man har kursen byggt inbyggt i affärsmodellen är MLP-företaget väldigt angelägna om både kursutveckling och utdelningstillväxt.

Det viktigaste mätetalet för MLP:s är Distributed Cash Flow (DCF). DCF mäter fria kassaflödet och visar om företaget kan finansiera utdelningar på lång sikt. Om inte DCF finns med i rapporten ska man ska söka efter är Justerat EBITDA. EBITDA är intäkter efter skatt, avskrivningar, amorteringar och dra bort kostnader för underhåll.

Nästa steg blir att räkna ut distributionernas täckningsgrad (DCR). Formeln lyder:

DCR = DCF / utdelning

Är kvoten större än 1 är distributionerna långsiktigt hållbara. Helst vill man att den ska vara minst 1.2.  Är kvoten mindre än 1 är det illavarslande. Utdelningarna kan kapas i framtiden.

Nästa viktiga mätetal är skuldsättningsratio/grad. Det kan mätas genom att dela skulden med EBITDA. Om skuldsättningen är för hög, riskerar det att hota utdelningen och företagets existens om det vill sig illa.

Helst ska skuldsättningsgraden vara 4,5 eller lägre.

Det som jag och många andra inte förstått är hur företag ibland kan betala ut mer i utdelning än inkomsterna för en tidsperiod. Med hjälp av bokföringsteknik trycker man ned inkomsterna (avskrivningar och amorteringar). Därför betraktar det amerikanska skatteverket IRS utdelningarna som avkastning på kapital, precis som MLP ska vara.

Som investerare tycker jag att MLP och REIT:s ska värderas till högre risk än vanliga bolag. Detta för att företagsledningen är pressad att driva upp kurs och utdelningar. Detta för att kunna få fortsatta lån till ännu mer investeringar. Man drar lätt på sig stora skulder som är fallen för både Realty Income och Brookfield Renewable. Det funkar troligen bra nu när räntorna är låga men...

Själv har jag en mycket liten del av portföljen i MLP, Brookfield Renewable Partners. Kan tänka mig ett till men jag ska lära mig mer om värdering innan jag slår till igen.

Ligger kvar i Brookfield Renewable Partners.


4 kommentarer:

  1. Hej, Didner & Gerge har BF Renewable i sin globalfond (även BF Asset Management) så även ”proffsen” gör som du! Och jag! Hälsningar, T

    SvaraRadera
  2. Låter bra Toscananext. Didnder& Gerges fonder har jag stort förtroende för.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Tackar för en bra genomgång av MLPs. Håller med om risken, man ska veta vad man investerar i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant det Snålgrisen. Tycker själv att jag bara fått en inblick, men det räcker för att veta att risken är aningen högre.

      Mvh

      Radera