Frontline är ett cykliskt bolag i det avseendet att intäkterna styrs hårt av priset på råolja och fraktrater. I de tider jag delägde bolaget var dessa omgivningsvariabler på gynnsamt höga nivåer.
Vi kan börja med att kolla på frontlines historiska kursutveckling:
Av bilden att döma klämtar dödsklockan för Frontline, inne på sista hjärtslaget.
Vad har hänt då? Vi kan börja med att kika på råoljepriset
Som synes korrelerar börskursen rätt bra med oljepriset fram till 2011 då kursen dalar och råoljepriset ökar igen. Så råoljepriset är inte enda förklaringen.
Vi kollar på fraktraterna
Raterna nådde sin topp 2007-2008 för att därmed falla fritt och ligga på väldigt låga nivåer länge. Såklart mycket ogynnsamt för Frontline och branschen som helhet.
Trots låga råoljepriser och fraktrater borde inte Frontline gå så dåligt. Vad mer har hänt då?
- Oljetankermarknaden har översvämmats av nya fraktfartyg, ledde till ännu lägre fraktrater. För frontlines del har det inneburit att tankers stått stilla i hamn, istället för att frakta råolja till förlustpris.
- Fronline misslyckades med att förvärva ett annat stort fraktbolag, DHT Holdings. Förvärvet skulle gjort Frontline till största operatören på marknaden, vilket hade lett till minskade kostnader. Kursen rasade 35% 2017 p.g.a. detta.
Summa summarum: Det ser inte ljust ut för Frontline. Man bör tänka sig för innan man investerar i nuläget. Det finns inte mycket som tyder på uppgång. Oljepriset på väg uppåt men det räcker inte när det är överskott på fraktfartyg på markanden.
Kommer att bevaka Frontline framöver, börjar raterna vandra uppåt igen, kan det vara intressant. För som sagt, detta företag var en av de roligare att äga och har delat ut många härliga oljeslantar genom åren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar