fredag 9 oktober 2020

Veckans transaktioner

 Inköp

  • SBB B
    • Ger Baljan en chans   
  • XACT Norden Högutdelande
  • Kesko
  • UPM-Kymmene
    • Kanonbolag
    • Stora kassaflöden från 2023
  • Texas Instruments (TXN)
    • Kan inte vara utan 
    • Kanonbolag

Försäljningar
  • Microsoft (MSFT)
    • Sålde av 2/3 av innehavet
      • Köpte TXN istället
      • Fortfarande samma andel tech i portföljen
      • Ville ha lite högre DA
    • Upptar fortfarande ~2% av portföljen

Utdelningar
  • Merck (MRK)
  • Kesko

Övrigt

Novo Nordisk skruvade upp helårsprognosen vilket gjorde att kursen drog iväg lite, därför är nu Novo mitt största innehav. 

12 kommentarer:

  1. Jättefina köp, extra härligt att se TXN tillbaka!
    Novo Nordisk nyhet uppskattades!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vad anser du om Kesko, har själv tagit en mindre position som gått starkt senaste tiden!

    /KGA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar keskos defensiva kvalitéer, dvs livsmedelsförsäljningen. Precis som du har jag en mindre startposition och ökar inte så mycket då den är övervärderad. Kesko är ett bra komplement till Axfood

      Radera
    2. Kesko har köpt en hel del mindre o medelstora bygghandel och installations företag senaste tiden.
      Vad ja förstått är man sugen växa rejält i Sverige inom infra och bygg.
      Kesko är ju en jättekoncern med många ben.
      Även om mat delen är den största så finns det så mycke annat där som har betydligt större potential!

      Radera
  3. Jättebra portfölj! Enda frågetecknet är varför du väljer att sälja Microsoft? För egen del tror jag knappast att de kommer att underprestera mot index de kommande åren (heller).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror inte heller msft kommer att underprestera mot index, det är ett bolag med en ljus framtid. Samtidigt är jag mer intresserad av att bygga upp ett stabilt kassaflöde än att tävla mot något index. Om jag har tänkt leva på mitt kassaflöde någon dag är det bra om övergången blir så mjuk som möjligt. Dvs att jag har en DA på 3-4% nu som växer till 4-6% vid uttagsfasen. Skulle jag ha för stor del bolag som msft med DA 1% får jag vänta tills jag är 67 år för att kunna få en vettig DA. Jag gillar inte att sälja av aktier för att leva på, tar hellre kons mjölk än att slakta kon. Ser allt för många som "krossar index" i ackumuleringsfasen och vid uttagsfasen växlar de över till aktier som AT&T, IRM och preffar, sådant som förstör värdet man byggt upp. Hellre en mjuk övergång än en tvärvändning.

      Radera
  4. Jag har en fråga som inte är direkt kopplad till artikeln men kanske ändå inte helt irrelevant. Har du myntaren, eller någon annan som läser detta testat någon annan plattform än avanza/nordnet? Jag börjar tröttna på det bristande utbudet i Sverige när det gäller nätmäklare.

    Det skulle vara trevligt att kunna göra sin egen ETF utan att råka ut för löjligt höga avgifter i form av courtage och växlingskostnader. Jag tänker närmast på hur M1 fungerar där man kan göra sina egna "pies" och välja % som ska gå till respektive "slice" och sedan bara pumpa in pengar. Detta kräver såklart möjligheten att köpa "fractional shares"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej frihet, kort svar, nej. Har bara nordea utöver de vanliga. Och den har ännu sämre utbud. Lockas av tanken att bygga en egen ETF. Har ingen kunskap i ämnet men kanske någon läsare har mer info

      Radera
  5. Tjena Myntaren! Sampo med andra bank och försäkring är ju is just nu. Tror du totalen i avkastning på en sådan investering står sig sett över ett par år? Har följt dig ett par år. Har nyss själv vågat börja skriva lite på miljoneninnan40 på Instagram. väl mött du är grym! / Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena miljonärsfabriken. Som du säger, bank och försäkring är i frysboxen, tror att de mycket väl kan underprestera då vi är i ett lågränteläge för en (lång?) tid framöver. Samtidigt har bolag som sampo visat att de klarat av lågränteläget och c19 utan större problem, så jag tror ändå att vissa bolag kan ta sig fram rätt bra. Jag har ingen koll på hur de kommer att gå framöver, men bank&finans är generellt nedtryckt, med all rätt

      Ha det bra!

      Radera