måndag 5 oktober 2020

Samhällsbyggnadsbolaget

Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) är ett bolag som jag är skeptisk till. Inte ogrundat då ledande personer i styrelsen varit inblandade i fadäser. 

Som de flesta vet köpte SBB upp Hemfosa som var ett stort innehav i min gamla portfölj, jag valde då att inte följa med i SBB utan sålde Hemfosa för att undvika komma in i SBB.

Har tänkt till och det gäller att vara pragmatisk. Trots mina dubier kring styrelsen är bolagets fastigheter som klippta och skurna för en gubbaktieinvesterare som jag.  




Att investera i social infrastruktur i ett land som Sverige kan inte misslyckas där hela landet transformeras till ett socialkontor. Länder med lite ljusare framtid investeras det också i, vilket jag attraheras av.

SBB är en snabbväxare och nyemissionerna haglar tätt. Intressant att kolla hur investeringarna gått

                                    2017                        2019                diff

Antal aktier (milj)              655                       773               +18%

Omsättning (MSEK)          1338                      1996               +49%

Kassafl från lp vrk            234                        745                +218%

Jag gillar att omsättningen och framförallt kassafödet växer snabbare än antalet aktier.

Förvärven har finansierats genom banklån och utställande av preffar. Belåningsgraden är ca 50%. De har en kreditrating från s&p som är BBB- och det innebär hög risk. 

Risken kompenseras av de ljusa utsikterna för företaget, och om förvärvsraketen SBB lyckas kan det bli en riktig bra investering. 

Direktavkastningen är 2,22%, Plus i kanten är kvartalsutdelning månaderna 1, 4, 7 och 10. Sist höjdes utdelningen med 140%. En sådan tillväxt tror jag inte på men jag nöjer mig med 100% ;-)

Jag har köpt på mig ett litet gäng SBB idag. Det här är ingen köprek men hoppas att det kan duga som inspiration för fortsatt analys. SBB får uppta en mycket liten del av min portfölj.

Länk till SBB hos Avanza och analys hos Placera (affilate)

8 kommentarer:

  1. Jag är också skeptiskt till VD men jag köpte ett gäng under COVID-19.
    I grunden fint bolog.
    Tror aktien var nere i drygt ca 10 kr i 30 min när Battjan blev häktad. Där skulle man slagit till alltid lätt med facit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt med facit, som du säger, men nu är bättre än inte alls. Ha det bra Stefan

      Radera
  2. Jag gillar inriktningen men är skeptisk till ledningen. Hemfosa var tider det!
    Ska hålla span framöver broder!

    SvaraRadera
  3. Vill bara påpeka en sak, att ha rating BBB- innebär att man är investment grade rated. Det är ofta ett krav när stora institutioner ska investera. T.ex innebär detta att Riksbanken kan köpa SBBs obligationer.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt helt rätt. Investment grade är bra när man ska ha förmånlig ränta på lånen. Tyvärr är snäppet nedanför BBB- dåligt och jag hade gärna sett BBB men det kommer nog snart. I övrigt ett bolag jag gillar och jag får nog ge styrelsen en andra chans helt enkelt

      Radera
  4. jag var och är lite skeptisk. Ilija har alla emot sig men gubben presterar bra. Troligen bästa fastighetsaktie och jag kommer att utöka min lilla inehavet. Inte många kommer att kunna utöka sin utdelning medan Ilija höjer från 0,15 till 0,25 per kvartalet. Bara hatten av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Nermin, han presterar.

      Radera