fredag 3 april 2020

Lönesänkning 100%

Lönesänkning


Alfa Laval meddelade idag att de helt enkelt drar in sin utdelning för året 2019 som skulle skiftas ut till oss aktieägare nu i vår.

Orsaken är att man är orolig för det negativa affärsklimatet.

Här måste det verkligen vara orolig eftersom guidningen för Q120 var i linje med Q419.

Alfa Laval har väldigt låg skuldsättning och 17 år av oförändrad eller höjd utdelning i meritlistan.

Visst industri är cykliskt men de hade kunnat skjuta på beslutet till hösten om man ser att det är tomt i orderstocken.

Istället väljer de att stryka aktieägarnas lön intjänat 2019. Ska kanske lönerna till anställda, arvodena och bonusarna till cheferna återbetalas för inkomståret 2019 också?

En eloge till mig själv för att det här bolaget inte upptar mer än 1% av totala portföljvärdet


Dagens inköp


Fortum börjar komma ner till mycket attraktiva nivåer nu när elpriset sjunkit i spåren av krisen. Dammade till på ett knippe för att jämna till antalet aktier i portföljen.

Utdelning 


Idag kom utdelningen från Kojamo Oy in på depån hos Nordea. Den skulle betalats ut den 23:e mars. När jag ringde in så vips kom den på kontot. Tråkigt att det ska behöva vara så.

Skäms Nordea.


Strategirevideringar


Krisen har verkligen stresstestat min portfölj, och det är inte över än. Jag ser vilka bolag som stått pall och vilka som rasat genom krisen. Det får bli vägledande för framtida investeringar. 

Intressant att investera i på lång sikt o bolag som ska klara framtida pandemier skapade av fladdermusätarna

  • Bostadsföretag
    • Borde klara det mesta
    • Krävs mycket innan hyran ställs in
    • Överbefolkning i väst leder till efterfrågan in absurdum
  • Hälsovårdsföretag
    • Piller behövs alltid
      • Men inte alla piller. Man kanske struntar i Botoxen under coronakrisen och satsar på essentiella läkemedel som
        • Diabetes
        • Onkologi
        • Hjärt- och kärl
        • Infektionssjukdomar
        • Immunförsvar
    • Medicinteknik
      • Ökat fokus på hälsovård i spåren av pandemin
      • Beredskapslager kan byggas upp hos enskilda nationer
  • IT
    • Social distansering är numera en megatrend
      • Jobba hemifrån
      • Undvika folk mm

Så min idé är att se vilka bolag som klarar sig igenom krisen utan utdelningssänkning och fokusera på dem. De andra fasas ut eller får vara kvar som zombies i väntan på bättre tider.


Utdelningsfrekvens


Det borde gynna alla om bolagen började dela ut mer frekvent. Helst månadsvis så att det blir som löneutbetalningar. 

Som det är nu är det stor dramatik på vårkanten då vi ägare ska få våra pengar som vi väntat på så länge. Då kan populister likt superbögen Per Bolund fokusera på verkliga problem istället, men det är troligen ovanför hans förmåga.

Det skulle också bli lättare hantering för bolagen att skifta ut det insamlade för ett kvartal än ett år. Detta förutsätter också att bolagets styrelse har fullmakt att skifta ut varje kvartal utan den årliga stämman. 

16 kommentarer:

  1. Lite affekt i det här inlägget känns det som ;) Superbögen Per Bolund...haha. Visste inte ens att han var lagd åt det hållet.

    Alfa Laval har jag inte börjat köpa in mig i ännu. Har ett kurslarm som ligger på 145, vi får se om de sjunker så långt.

    Tror tyvärr att om utdelningarna från 2019 blir dåliga (alltså generellt) så blir de knappast tipptopp från 2020 heller :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2020 kommer att ge blandat med risiga utdelningar, det kan jag förstå. Men inte 2019. Det var ett gyllene år.

      Radera
    2. Vilka 10 värdepapper vill du lyfta fram som extra värdiga att satsa på ? Som du beskrev i din kommentar på mitt inlägg tidigare idag....

      Radera
    3. Det är i stort sett de 10 största innehaven i min portfölj. Det är inte slumpen som gjort att de är tungt viktade. Men jag tänker nog öka lite i Vonovia, JNJ, MDT och är lite sugen på att plocka in MSFT igen.. Får suga på karamellen

      Radera
    4. Tack för svar. Jag inbillar mig att du tycker om aktieanalys och är kunnig inom detta område. Värdesätter din input.

      Radera
    5. Tack för dit stöd Northern, kanske ska dra en genomgång om mina prospekt lite mer på bloggen när jag märker att det finns intresse!

      Radera
    6. Jag är alltid intresserad efter nya case. Ikväll när det dippat lite har jag köpt ytterligare 3 nya innehav...Sysco, Citigroup och Ralph Lauren...

      Just nu är väl likviditet (kassa) och tipptopp balansräkning da shit.

      Radera
  2. Tror efter alla indragna utdelningar att fler bolag tuttar på kvartalsutdelning.

    Vilka sköter Nordeas utdelningar ?
    Har BEP ,BPY och BPYU alla är Brookfield bolag med utdelning samma dag.
    Fick från 2 av 3 . Var tvungen att ringa om den 3.

    Ang utdelningar ska det bli spännande att se hur Nordea gör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag både tror och hoppas det Stefan.

      De har någon avdelning i Polen som gör manuella utbetalningar. Oklart om det är outsourcat men det verkar så.

      Blir mycket spännande med Nordea, det slår ganska hårt på Sampos utdelning

      Radera
  3. Köp amerikanskt min vän. De säljer hellre sin morsa än sänker utdelningen. Det är å andra sidan en moralfråga. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är planen gode bombmattan!

      Radera
    2. Dylika allvarliga frågor bryr sig inte om moral öht ;)

      Radera
  4. Många hade köpt om man skulle få det månadsvis. Investor kan det, 1,2 kr i månaden :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade varit något. Tror dock att Investor är tungrodd för något så drastiskt :)

      Radera
  5. Ja månadsutdelningar borde alla aktieägare kräva, allt annat börjar kännas som ett lotteri...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för lång tid från intjänad krona innan den når investeraren. Mycket kan hända på vägen

      Radera