fredag 3 januari 2020

Brookfield betalade mina vinterdäck

Ja då har jag just gjort mitt första återköp någonsin. Brookfield Infrastructure (BIP)- och Renewable(BEP) delade ut pengar på nyårsafton, idag kom de på mitt Nordeakonto.

Tyvärr åkte jag på en punktering och tyvärr hade jag inga likvider avsatt för det, är alltid fullinvesterad och så här efter jul badar man inte direkt i pengar.

Men det fixade BIP och BEP. Utdelningarna täckte nästan två nya dubbfria hakkapelittan R2. Var tvungen att köpa två stycken för att det inte ska skada automatväxellådan (DSG). Då jag har en rätt dyr bil (500tkr) vill jag inte riskera något.

Såg ett inlägg där någon sade att YoC är bara en rolig grej och nörderi. Att Brookfield betalade mina däck är reellt. Hade jag haft utdelning på dagens kurs på Brookfield hade jag bara haft råd till ett däck. Nu fick jag råd med båda.

Så YoC är inte nörderi. Det är cash i handen.

En konceptvalidering att min pengamaskin fungerar!

Viktiga lärdomar

  • Återupprätta en buffert
    • Av någon anledning var den tom
    • Ska inte behöva sälja av tillgångar för oväntade utgifter
  • Det var lätt att genomföra ett återköp hos Nordea
    • Logga in i Internetbanken
      • Genomför återköp
      • Pengar på personkontot någon timma senare
      • Svischade över dem till handelsbanken där jag har mitt kreditkort
  • YoC
    • Är belöning för den tålmodige
    • Är inget mätetal som används vid investeringsbeslut

Nu väntar en härlig dag i skidspåren, först med äldstdottern, sen med grabben

12 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt! Det blir mera verkligt när utdelningarna står för fast-utgifter.
    OT. Vad kör du för bil?

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det känns verkligt när man kan göra en direktkoppling utdelning->utgift.

      Kör VW Sharan.

      mvh

      Radera
  2. Grattis !! Jag väntar fortfarande då på mitt första återköp. Å andra sidan är min bil kring 5tkr än 500tkr. Däck blir aldrig några värstingar.

    Det var väl Petrusko bland annat som skrev det där om YOC (googlade faktisk om YOC för någon dag sedan och fann ett inlägg av honom om "nörderi"). Nå, alla är vi olika. Så länge vi är nöjda med siffrorna så är väl allt frid och fröjd. Det är bara kroppsvikt jag inte är nöjd med just nu ;)

    Men jag brukar alltid säga att fetma kan man göra något åt, är man dum i huvet så är det kört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får jobba med kroppsvikten. Lätt att inte göra något alls åt det. Sätt upp små mål men glöm inte belöningar längs resan. Själv har jag en tendens till gottegris och äter mycket onyttigt, men det märks inte på kroppen då jag är i farten ofta

      mvh

      Radera
  3. "Små" saker som en soffa, en utlAndsresa, en bilrep etc bör man nog ha buffert för utanför ISK/KF.

    Har inte tänkt så mkt på YoC, men med långa innehav (10-tals år) kommer det att skilja rejält mot DA. Är inte där ännu dock...

    Håller med om att det blir Dennis att det blir mer verkligt när utdelningen täcker utgifter. Ibland funderar jag på att mina Axfood/Coca-cola/Pepsi m fl täcker delar av mina sådana utgifter, vilket gör kopplingen ännu tydligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, har haft ett konto enkomt för buffert men det är lätt att sätta dem på börsen! Den där kopplingen kan vara psykologiskt viktig. Nästan så man funderade på att köpa Nokiadäck och aktien nokian renkaat där idag.

      mvh

      Radera
  4. Alltid lika kul när utdelningarna trillar in!

    Kort fråga även jag har KF på Nordea, såg att pengar har kommit in på kontot idag men det är väl först imorgon man kan se från vilken aktie eller?
    Jag väntar utdelning från Arial, Transalta och Brookfield.
    Kommer troligen köpa EPR för utdelningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligare köpa EPR än vinterdäck! Jo det är dagen efter historiken blir synlig. Du har en del fina utdelningar på ingång ser jag.

      mvh

      Radera
  5. Härligt, alltid skönt när ens företag betalar åt en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger verkligen en ökad trygghet. Utan utdelningen hade jag(rent krasst) fått ha punktering till nästa löning

      Radera