torsdag 26 december 2019

Stänger pärmen för 2019

Det börjar bli dags att stänga pärmen för aktieåret 2019 och göra en liten tillbakablick.


Utdelningar


Har som bekant ett fokus på utdelningstillväxt och det har för året blivit ett gott utfall. För året 2019 snittas en utdelningstillväxt om 9,3%, detta kan jämföras med 2018 som låg på 6,93%. 

Utdelningarna ökade med 27% över plan och värdet på portföljerna med hela 46% över plan.

Portföljernas YoC är 4,3% och aktuell DA är 3,7%.

Mål och delmål


Kan nu passa på att gå ut med att jag har ett delmål att kunna välja gå ner i arbetstid om några år(*). Nu när aktieportföljens utdelningar och mitt sparande gått så bra det här året har prognosen då jag kan gå ner i deltid snabbats upp med ett år.

Mycket kan så klart hända på vägen och jag har planerat ett större inköp framöver (sommarstuga) som helt kan omkullkasta allt vad frihetskvot heter.

(*) Visst kan jag gå ner i deltid redan nu, men delmålet innebär att portföljen ska vara ett självspelade piano. Utdelningarna ska täcka det jag nu skjuter in varje månad.

Årets besvikelser


  1. Skanskas utdelningssänkning kom som en blixt från klar himmel. Hade verkligen trott att de skulle kunna bibehålla utdelningen. Nu har de ordnat upp mycket av de gamla problemen genom att byta ut USA-chefen men jag är ändå skeptisk till de stora byggbolagen. Ju större projekt, desto svårare att estimera.
  2. Sampo erhåller en god andraplats, just sänkningen i sig var ganska väntad, men hur bolaget kommunicerade olika besked inom kort intervall gjorde att förtroendet urholkades. Nu gillar jag många av Sampos underliggande innehav så jag ligger kvar, men ökar inte.
  3. General Dynamics har gått dåligt senaste två åren. Men har återhämtat sig en aning i slutet av det här året. Ligger +-0 nu. Men så låg DA som GD har är kurstillväxten nästan ett krav.
  4. Banker har tagit stryk av låga räntor samt penningtvättskandaler. Mina innehav SEB och SHB har backat men slutligen landat på +-0.


Årets raketer



Nästan allt har gått bra det här året, men det finns några som stuckit ut lite extra.

  • Hemfosa +72%
    • Fastigheter har gått som tåget med lågränteläget och Hemfosas färd mot skyarna avslutades med en himmelsfärd då SBB lade uppköpsbud på bolaget.
  • Brookfield Renewable Partners +71%
    • Har en god YoC på 6,4% och aktuell DA är 4,5%. Rena Falcon Heavy det här
  • Harvia +81%
    • Finnarna kan bastu lika bra som s+c+l+mp kan förstöra ett land.
    • Utskrattat och ratat bolag där flera kända profiler från media vänt ryggen till bolaget. 
    • Alltid kul när en underdog kan leverera.
    • YoC 5,5%, aktuell DA 3,6%
    • p/e 21,5 har gjort Harvia till ett semiförhoppningsbolag.

Avyttringar


Köp- och behåll är melodin, så länge som bolaget håller måttet, här är avyttringar som gjorts

  • Skanska
    • Stora problem att estimera projekt som slutar med rättegångar och rena förlustprojekt fick mig att lacka ur.
  • NCC
    • Samma problem som Skanska.
  • Telia
    • Telekom har dålig tillväxt. Jag nöjer mig inte med 2% utdelningstillväxt
  • Kinnevik
    • Har helt ställt om strategi och har gjort en rad blunders som gjort att jag tappat förtroendet.
  • Orkla
    • Har visserligen vaknat till liv efter ett årtionde i dvala men jag tror det blir en 2% utdelningstillväxt i bästa fall framgent
  • AT&T
    • Se Telia
  • Microsoft
    • För låg DA och passade på att ta hem en fet vinst
  • Swedbank
    • Sossar
    • Inkompetenta
    • Förtroendet är mindre än noll (negativt)

Enda avyttringen jag ångrar är Novo Nordisk. Det löstes genom att jag återigen byggt upp en större position än tidigare


Strategiförändringar


Utdelningstillväxt > 3%. 

Totala YOC ska ej understiga 4%. Snitt-DA vid samlade större inköp ska vara minst 4,3%. Detta har ökats från 4%. Det kan verka en liten förändring, men i takt med att jag blir äldre behöver DA skruvas upp några tiondelar per år.

Det ger möjligheter att köpa in bolag med lite lägre DA då ett med högre DA vid samma inköp snittar upp totalen.


Valutor


Att svenska kronan tappat mot övriga valutor är vida känt, nu i december stärktes den något då en räntehöjning är i faggorna.

Lider fortfarande av lite home bias då 33% av portföljen är svensknoterad. Stärks kronan ökar jag än mer i utlandet.


Inspirationskällor


Har ägnat mycket tid att läsa på om bolag och jag har fått mycket inspiration från bloggosfären. Tycker det är grymt kul att läsa andras bloggar och studera dess portföljer. När man ser en bloggare som verkar ha merparten vettiga bolag så är det stor chans att man hittar andra bra bolag att undersöka närmare bland de övriga.

En sådan inspirationskälla är Krösus Sorks investeringsblogg, en annan är z2036:s alla portföljer som är rena godispåsen. Får även inspiration från Hernhag och Petrusko. 

Det har kommit många duktiga bloggare som gjort fina analyser på senaste året, det är mycket kul att fler väljer att exponera besluten och dela med sig av kunskaper.


Pärmen är lite på glänt


På självaste nyårsafton kommer Brookfield BEP och BIP med utdelningspengar till mig.

9 kommentarer:

  1. Bra inlägg, tack att du delar med dig!

    SvaraRadera
  2. Ett gediget bokslut Myntaren. Schysst med nyårsutdelningar. Ja både skanska o ncc ligger i min portfölj och ligger kvar. Jag håller med om problemen de har men någon måste göra jobben de gör och inte alla klarar av att göra dem. De borde ju då ha möjligheter att skriva bättre avtal, kan ju inte vara helt enkelt att ta höjd för precis allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att chefer haft provision efter antalet vunna uppdrag, sen har se haft glädjekalkyler för att vinna anbuden. Sen gick det som det gick, men nya USA-chefen kanske kan ordna upp det.

      Tack för berömmet

      Radera
  3. Tack för att du delar med dig! Jag gillar dina tydliga mål.

    Jag gick själv ner på deltid för ett tag sedan och har inte ångrat mig. Mitt mål för året som jag skriver om i min nya blogg är att starta en utdelningsportfölj som ska ge minst 8 000 kr i utdelning under 2020 och på sikt täcka alla familjens fasta kostnader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla in din blogg! Härligt med neddragning i arbetstid. Det gör mycket om man kan vara ledig varje fredag t.ex, är det så du gjort?

      Radera
  4. Riktigt snygg summering Myntaren, tack för ett kanonbra år. Härlig teamwork Buddy!
    Gott nytt på dig/er.

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina vitsord som vanligt bäste bloggkompisen! Nu kör vi på med fina investeringar 2020

      Radera
  5. Snyggt jobbat myntaren och lycka till med planerna framöver! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera