onsdag 20 november 2019

Spaningar v2.0

Väldigt intressant att vara hemma om dagarna. När jag inte leker med minstingen så badar jag i årsredovisningar. Tycker jag reviderar mina inköpsplaner en gång om timmen. Allt ska klaffa.

Är det ett kanonföretag så är DA <2%.

Så svårigheten är att hitta låg risk, DA >4% och >3% tillväxt.

Fintech har jag inget av i portföljen och det skulle inte skada med något bolag. Läste en analys av Wolf Report på seekingalpha där han gick igenom Resurs Holding.

Har alltid fått allergiska reaktioner då man ser Resurs eller deras dotterbolags logotyp. Köp en elpryl på någon affär likt elgiganten och du får hem fakturor av dotterbolaget solid försäkring. Fakturorna ser ut som vanliga räkningar och man kan lätt luras att betala dem, men, de är "bara" erbjudanden. Men om man struntar i den första för man en påminnelse.

Därför gillar jag inte Resurs för att jag tycker de hetsar med för aggressiv marknadsföring.

Men när jag ser siffrorna kan jag inte motstå dem. Allt ser riktigt bra ut. Vad är haken?

Sen har jag kollat på lite amerikanska bolag som är riktigt fina pjäser men där är DA ~2% så det är bra om man är 20 år, jag är 40+. Blir segt vänta in DA då.

Har konstaterat att Texas Instruments (TXN), Novo Nordisk och BlackRock (BLK) är riktigt bra investeringar. Köper alla om de går ner i pris. Novo kommer jag nog ändå att öka i

Är intresserad av att plocka in iShares ETF:er som går att handla hos Nordea. Det är faktiskt BLK som är fondförvaltare av iShares.

Den ETF som är inköpskandidat är iShares MSCI Europe Quality Div ETF (QDVX)

Topp 10 innehav:

ZURICH INSURANCE GROUP AG Financials EUR
GLAXOSMITHKLINE PLC Health Care EUR
NATIONAL GRID PLC Utilities EUR
AXA SA Financials EUR
SANOFI SA Health Care EUR
IBERDROLA SA Utilities EUR
BASF N Materials EUR
ALLIANZ Financials EUR
TOTAL SA Energy EUR
DAIMLER AG Consumer Discretionary EUR

Fonden har en förvaltningsavgift om 0,28% och kupongen på 4,62% kan klippas i juni och december årligen.

Det som talar emot ett köp är p/b 1,68. Det som talar för är god DA och låg risk.


3 kommentarer:

  1. Ja, lite svårt att hitta bra nya kandidater just nu. Dock är jag nog inte lika mycket låst vid "allt ska klaffa" tänk. Kanske jag bara övergår till lite mekanisk justering av innehavens procentfördelning.

    ETFer och olika index som tex Invesco följer kikar jag ofta på för att få tips på tänkbara kandidater. Jag kanske inte köper själva ETFen utan bara National Grid och Total SA i ditt exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar tänka att en genomsnitts DA inte ska understuga 4%. Så köper jag en DA 2% så blir det jakt på en 6% i samma köprunda.

      Det är därför det blir lite svårare att pussla ihop en shoppingrunda.

      Det är roligare att direktäga aktier än att köpa dem i en ETF. Just de gånger man funderat länge och ändå tvekar så känns ETFer lockande

      Radera
  2. Lustigt, jag gör i princip samma genomsnittligt tänk på shoppingen !! Fast genomsnittligt siktar jag mot 5%. Men det har bara råkat hamna där med tiden, från början var planen 4.

    SvaraRadera