torsdag 21 november 2019

Ett köp som gick åt skogen

Dammade till på ett glatt gäng StoraEnso. Hade fått utdelningar från Mowi, TXN och CAT som åkte rakt ut i skogen.

Det var inte något av mina primära span men jag har sedan länge stört mig på det udda antalet StoraEnso-aktier, men nu när jag köpte blev det en aktie mer än det fina jämna numret som jag ville uppnå. Så mitt lilla I-landsproblem kvarstår

Om du inte prenumererar på swedbanks nyhetsbrev Aktiellt kan jag rekommendera att du gör det. Trots att det är Swedbank så gör analytikerna där ett bra jobb


En ny studie genomförd av SCA kommit fram till att den genomsnittliga årliga tillväxten (CAGR) för investeringar i svensk skogsmark sedan 1956 varit så hög som 10 procent. 
Ökande årliga kassaflöden från avverkning stod för 3 procent. Den växande tillgångsbasen stod för 1 procent och värdeökning av mark för de återstående 6 procenten.

10% CAGR för att i princip göra ingenting. Markvärdet stiger. Skogen och bruket är egentligen sekundärt.

Annars är det som vanligt, dagarna fördrivs som lekledare kombinerat med aktiespan. Passar på att näthandla julklappar. Skönt slippa gå ut i butiker och stångas med folk.

Hittade kassaskåp med kodlås åt barnen. Bra att ha lite ordning på pengarna. Tänkte sätta in lite sedlar där åt dem, tror det kan bli en kul och nyttig julklapp

9 kommentarer:

  1. Riktigt bra köp! Jag funderar med på att plocka in något plock mellan StoraEnso, SCA och Holmen.

    Ska absolut kika in nyhetsbrevet, kör du även med Simon B nyhetsbrev?

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda skogsrelaterade jag undviker är BillerudKorsnäs då de inte äger skog, det är bevisligen viktigt. Men de aktier du nämner är alla bra.

      Ska kolla in Simons nyhetsbrev, bra tips

      Radera
  2. DA 3,57...inte helt tokigt som komplement. Kanske vore något, Råvaror är jag underviktad i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. StoraEnso R ger lite mer, DA 3,91%. R-aktien är som en finsk variant av svenska B-aktier. Tror det kommer att bli fint kursuppgång för StoraEnso som ännu inte värderat upp sin skog.

      Radera
    2. Köper du under svensk eller finsk flagg ?

      Radera
  3. Finsk i en KF, då slipper jag trixa med källskatten. Det är ett finskt företag

    SvaraRadera
    Svar
    1. ISIN FI0009005961 heter väl den finska Stora Enso Oyj R ??

      Radera
    2. Helt rätt. Bra du hade ett falköga där!

      Radera