fredag 1 februari 2019

Sålde Novo Nordisk, köpte ITW

Sålde av rubbet av Novo Nordisk. Gillar företaget men jag hade B-aktier, och B-aktierna berättigar till endast en bråkdel av ordinarie utdelningen, fick jag veta imorse. Det ogillas starkt.

Rättelse: Tydligen är det bara röstetalet som skiljer sig, precis som i Sverige. Kan tänka mig att köpa Novo igen om kursen går ner en bit.

Istället köpte jag Illinois Tool Works (ITW).




ITW är en utdelningsaristokrat. 43 år av höjd utdelning. DA på 2,99%. Snittat 17% utdelningstillväxt de senaste 5 åren. ITW fick 96 i safety score på simplysafedividend.com.





Visst verkstad är cykliskt och en avmattning väntas. Men ITW kommer att klara det utan utdelningssänkning då det har en UA om 39% och har varit med i lågkonjunkturer tidigare utan anmärkning.

Handelskrig med Kina är redan inprisat i kursen.




Hade span på ITW redan i höstas och valde då att avvakta. Nu så här med facit i hand var det ett bra beslut. Får se om ITW kommer att sjunka i värde än mer, då kommer jag att fylla på igen om några månader.



5 kommentarer:

  1. Jag tror du blandat ihop utdelningen med röstantalet på Novo Nordisk. Det är samma utdelning för A- och B-aktier

    " the Board of Directors will propose a final dividend of DKK 5.15 for 2018 per share of DKK 0.20. The expected total dividend for 2018 of DKK 8.15 per share, of which DKK 3.00 per share was paid as interim dividend in August 2018, corresponds to an increase of 4% compared to 2017."

    A-aktierna är inte ens börsnoterade. Både A- och B-akiterna har ett nominellt värde på 0,20 DKK, så det är samma utdelning som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pata för ditt klargörande svar!.
      Tänkte just att det är konstigt att jag inte ens hittar A-aktien. Kan isåfall tänka mig gå in i Novo Nordisk igen vid ett senare tillfälle!

      mvh

      Radera




  2. Spännande köp! Hade velat investera i fler utdelningsaristokrater. Funderat på ETF:er som fokuserar på detta. Men tror nog inte det finns några tillgängliga längre för oss som "skyddas" av EU.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte ITW blir så spännande faktiskt, hoppas inte det :). Det värsta jag vet är risk. Det är ju snällt att EU skyddar oss mot de onda ETF:erna. Ungefär på samma nivå som när EU skulle bestämma maximal krökning på bananer.

      mvh

      Radera